W grudniu ukazały się trzy kolejne zeszyty z cyklu Zasada równego traktowania. Prawo i Praktyka przygotowane przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.
Informuje o tym Zespół Kontaktów z Mediami i Komunikacji Społecznej Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.
Pierwsza z nowych publikacji to: „Dostępność lekcji religii wyznań mniejszościowych i lekcji etyki w ramach systemu edukacji szkolnej. Analiza i zalecenia”.
Raport ten został przygotowany na podstawie wyników badania Dostępność lekcji religii wyznań mniejszościowych i lekcji etyki w ramach systemu edukacji szkolnej na zlecenie Rzecznika Praw Obywatelskich.
Prezentowane wyniki badań pokazują, że przyjęte rozwiązania prawne, choć przyczyniają się do poprawy sytuacji, nie chronią rożnych grup wyznaniowych i społecznych w wystarczającym stopniu.
Przejawem dyskryminacji w dostępie do lekcji religii mniejszości wyznaniowych są m.in. brak skutecznych działań mających na celu włączenie takich lekcji do systemu oświaty, nieuwzględnienie oceny z religii mniejszości wyznaniowych na świadectwie szkolnym. W przypadku dostępu do lekcji etyki za przejaw dyskryminacji można uznać m.in. negatywną reakcję na zgłoszenie chęci udziału w tych lekcjach, odmowę zorganizowania lekcji etyki ze względu na małą liczbę chętnych lub ze względu na brak nauczyciela
Drugi materiał nosi tytuł: „Godzenie ról rodzinnych i zawodowych. Równe traktowanie rodziców na rynku pracy. Analiza i zalecenia”.
Publikacja zawiera omówienie badania społecznego przeprowadzonego przez Rzecznika Praw Obywatelskich wśród młodych rodziców, jako osób narażonych na dyskryminację na rynku pracy w związku z pełnionymi rolami rodzicielskimi. Dzięki temu badaniu, Rzecznik, działając jako niezależny krajowy organ ds. równego traktowania, sformułował szereg zaleceń, które przyczynią się do poprawy w zakresie przestrzegania zasady równego traktowania i przeciwdziałania zjawisku dyskryminacji ze względu na płeć.
Omówione zostały m.in. sytuacje niezatrudniania kobiet ze względu na potencjalne macierzyństwo lub kobiet powracających do pracy po przerwie związanej z opieką nad małym dzieckiem. Wśród kluczowych problemów wskazano m.in. brak odpowiedniej opieki instytucjonalnej dla dzieci, niedostosowane godziny pracy, niedostępność elastycznych form zatrudnienia
Trzeci i ostatni tekst to „Opieka zdrowotna i wsparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Informator dla chorujących, ich rodzin i przyjaciół.”
Mimo wielu lat pracy nad reformą, nadal w opiece psychiatrycznej w Polsce występuje wiele zaniedbań. Sytuacja wymaga wzmożonych wysiłków organizacyjnych i nakładów finansowych – kierunek koniecznych zmian został wskazany w Narodowym Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2010-2015.
Istotną rolę w tworzeniu środowiskowej opieki psychiatrycznej mają do odegrania samorządy terytorialne. Informator stanowi kompendium wiedzy o podstawach organizacyjnoprawnych środowiskowej opieki psychiatrycznej, a także o zdrowiu psychicznym i jego zaburzeniach oraz o zasadach leczenia i wspierania uczestnictwa społecznego osób z zaburzeniami psychicznymi
Z materiałami (w wersji pdf) można zapoznać się TUTAJ.