Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Autoewaluacja w Szkole Promującej Zdrowie - metody i narzędzia

Autoewaluacja w Szkole Promującej Zdrowie - metody i narzędzia fotolia.pl

Ośrodek Rozwoju Edukacji opublikował nowe opracowanie pt. „Autoewaluacja w Szkole Promującej Zdrowie. Metody i narzędzia” opracowana pod redakcją prof. Barbary Woynarowskiej. Zawierana ono informacje o definicji, modelu i standardach Szkoły Promującej Zdrowie. Ponadto, zamieszczone są w nim informacje o zasadach przeprowadzenia badań edukacyjnych oraz materiały do ich przeprowadzenia: instrukcje, kwestionariusze ankiet, arkusze, wzór raportu końcowego z ewaluacji.

W okresie minionych lat, w wyniku zdobywania nowych doświadczeń oraz zmian dokonujących się w Europie i w Polsce, program ten ewoluował i był modyfikowany. W latach 2014-2015 dokonano kolejną modyfikację modelu i standardów  Szkoły Promującej Zdrowie oraz narzędzi do ich autoewaluacji. Wprowadzone zmiany mają na celu:

  • dostosowanie zasad Szkoły Promującej Zdrowie do aktualnej sytuacji w systemie edukacji
  • uproszczenie narzędzi do autoewaluacji dla zmniejszenia ich czasochłonności i obciążenia szkół pracą.

Zmodyfikowane narzędzia do autoewaluacji działań w Szkole Promującej Zdrowie obowiązują od 1 stycznia 2016 r.

Program „Szkoła Promująca Zdrowie” (SzPZ) jest realizowany w Polsce od 1992 r. W okresie minionych lat, w wyniku zdobywania nowych doświadczeń oraz zmian dokonujących się w Europie i w Polsce, program ten ewoluował i był modyfikowany. W latach 1992–2005 wykorzystywano w nim model SzPZ opracowany w czasie 3-letniego projektu pilotażowego (1992–1995), jego podstawą był raport WHO „Zdrowa szkoła”. W 2006 r. przygotowano nowy polski model i standardy SzPZ oraz narzędzia do ich autoewaluacji.

W 2014-2015 r. dokonano ich modyfikacji w związku ze zmianami w systemie edukacji (zmiany te dotyczyły miejsca edukacji zdrowotnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz nadzoru pedagogicznego). Zmodyfikowane narzędzia do autoewaluacji działań obowiązują od 1 stycznia 2016 r.

Celem autoewaluacji jest sprawdzanie, w jakim stopniu szkoła osiąga cele określone w polskiej koncepcji Szkoły Promującej Zdrowie. Uzyskane w wyniku autoewaluacji dane powinny stanowić podstawę do refleksji i planowania dalszych działań dla rozwoju SzPZ, wyboru kolejnych problemów priorytetowych.

Przeprowadzenie autoewaluacji umożliwia szkole podjęcie starań o uzyskanie Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie, który jest nadawany przez Ministra Edukacji Narodowej. Proponowane narzędzia mogą być także wykorzystywane, w całości lub w części, w diagnozie stanu wyjściowego przez szkoły, które zamierzają podjąć działania dla tworzenia SzPZ, a także przez szkoły, które są na różnych etapach jej tworzenia.

Narzędzie dostępne jest na stronie ORE.

Źródło: www.ore.edu.pl

Pt., 1 St. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna