Komisja kwalifikacyjna nie wydaje decyzji administracyjnej. Dlatego dokonana przez niąocena dorobku zawodowego nauczyciela nie podlega kontroli sądowej.
Zarówno przepisy ustawy - Karta Nauczyciela, jak i rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli nie zawierająuregulowania umożliwiającego zmianęoceny komisji kwalifikacyjnej. W art. 9h ust. 1i 2ustawy - Karta Nauczyciela, ustawodawca powierzyłorganom uprawnionym w tym przepisie jedynie nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie nauczycielom awansu zawodowego.
Postępowanie kwalifikacyjne jest postępowaniem szczególnym i z przepisów ustawy - Karta Nauczyciela oraz powołanego rozporządzenia wynika, że komisja kwalifikacyjna nie jest organem administracji, zatem jej prace nie podlegająprocedurze administracyjnej.
W art. 9h ust. 1i 2ustawy - Karta Nauczyciela ustawodawca powierzyłorganom wymienionym w przepisie jedynie nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie nauczycielowi awansu zawodowego i wskazał, że w ramach tego nadzoru właściwy organ, gdy stwierdzi, że czynności podjęte zostały z naruszeniem prawa, stwierdza w drodze decyzji administracyjnej jej nieważność.
Organ podejmujący decyzjęw przedmiocie nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela jest uprawniony jedynie do zbadania trybu działania komisji kwalifikacyjnej pod względem zgodności z przepisami. W razie stwierdzenia braku naruszeńrozstrzygnięcie komisji kwalifikacyjnej jest wiążące. Brak jest podstaw do wysnucia wniosku, by w decyzji odmawiającej nadania stopnia awansu zawodowego organ decyzyjny zobowiązany byłpowtórnie dokonaćoceny dorobku zawodowego nauczyciela i to w zakresie objętym postępowaniem przed komisjąkwalifikacyjną (tak Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26 kwietnia 2007 r., sygn. akt I OSK 1056/06).
Źródło: Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 marca 2011 r. I OSK 789/10