Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiana podstawy sprzyja uczniom, a najbardziej zdolnym i dziewczętom

Zmiana podstawy sprzyja uczniom, a najbardziej zdolnym i dziewczętom fotolia.pl

Badanie Laboratorium myślenia pokazało istotny wzrost kompetencji uczniów po wprowadzeniu reformy podstawy programowej we wszystkich przedmiotach przyrodniczych. Reforma podstawy programowej bardziej sprzyjała dziewczętom niż chłopcom - podsumował wyniki prof. Krzysztof Spalik z Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE.

Badanie Laboratorium myślenia realizowane było od 2011 do 2014 r., zawsze jesienią, co roku na próbie ponad 7000 uczniów klas pierwszych ze 180 szkół ponadgimnazjalnych, dodatkowo w 2014 r. także na drugoklasistach. W sumie objęło 35 tys. uczniów. To pierwsze tego typu badanie w Polsce.

- Z każdego przedmiotu przygotowano 52 zadania, ułożone w różne zestawy. Jeden uczeń rozwiązywał zestawy z 2 przedmiotów. Wszystkie zadania miały formę zamkniętą. Pozwalały sprawdzić nie tylko to, jak odpowiadali uczniowie, lecz także to, jakie wyobrażenia mogły stać za niepoprawnymi odpowiedziami – wyjaśniał na konferencji prasowej w IBE prof. Spalik.
Wzrastają umiejętności uczniów we wszystkich przedmiotach przyrodniczych – wynika z badań Instytutu Badań Edukacyjnych.

Badanie „Laboratorium myślenia” zaprezentowane dzisiaj przez ekspertów IBE miało na celu zdiagnozowanie umiejętności uczniów z biologii, chemii, fizyki i geografii. Wynika z niego, że coraz większy jest odsetek uczniów o najwyższych kompetencjach oraz rośnie różnica pomiędzy liceami a szkołami zawodowymi.
Zadaniem badania było odpowiedzieć na pytanie, czy reforma podstawy programowej w istotny sposób wpłynęła na poziom kształtowania umiejętności gimnazjalistów, a przede wszystkim, czy osiągnięty został jej główny cel, jakim było odejście od nauczania encyklopedycznego na rzecz problemowego.
Badanie realizowane było od 2011 do 2014 r., zawsze jesienią, co roku na próbie ponad 7000 uczniów klas pierwszych ze 180 szkół ponadgimnazjalnych, dodatkowo w 2014 r. także na drugoklasistach. W sumie objęło 35 tys. uczniów. To pierwsze tego typu badanie w Polsce.

Badanie objęło ostatni rocznik uczniów kształconych według starej podstawy programowej oraz trzy roczniki nauczane według nowej podstawy.

Duży nacisk położono na pomiar kluczowych umiejętności rozumowania w naukach przyrodniczych, jak stawianie hipotez, planowanie eksperymentu, wyszukiwanie i krytyczna analiza informacji, wnioskowanie naukowe. W badaniu użyto zadań, które sprawdzały, czy uczniowie potrafią odróżnić, co jest opinią, a co faktem, na przykład w odbiorze reklam, czy odnoszą wiedzę szkolną do życia codziennego, czy poruszają się sprawnie w natłoku informacji, czy rozumieją treść ulotki dołączonej do leku, czy oceniają krytycznie medyczne porady zamieszczone w Internecie itp.

W zależności od wyników uczniów wyróżniono sześć poziomów umiejętności w zakresie przedmiotów przyrodniczych. Procent uczniów znajdujących się na I poziomie i poniżej tego poziomu można traktować jako wskaźnik skuteczności systemu edukacji w przeciwdziałaniu społecznemu wykluczeniu, natomiast procent uczniów znajdujących się na poziomach V i VI – jego efektywności w kształceniu przyszłych kadr dla nauki i gospodarki.

W załączniku prezentacja wyników badania "Laboratorium myślenia".

Źródło: ibe.edu.pl, men.gov.pl

Czw., 10 Wrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun