Projekt rozporządzenia w sprawie warunków i trybu przyjmowania do publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, a także organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia ma zastąpić obowiązujące rozporządzenie w tej sprawie.
W stosunku do dotychczasowego rozporządzenia projekt wprowadza następujące zmiany:
- uregulowano zasady przyjmowania dzieci przybywających z zagranicy do publicznych innych form wychowania przedszkolnego, co wynika ze zmian wprowadzonych ustawą z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i niektórych innych ustaw;
- nie określono zasad przyjmowania do zakładów kształcenia nauczycieli, z uwagi na fakt, że z dniem 1 października 2016 r. nastąpi likwidacja zakładów kształcenia nauczycieli;
- dostosowano zasady przyjmowania do publicznej szkoły policealnej do zmian dotyczących uznawania zagranicznych dokumentów o wykształceniu wprowadzonych w art. 93 i 93a-93h ustawy
- określono, że przy przyjmowaniu do publicznej szkoły policealnej, w której realizowany program nauczania wymaga od kandydatów szczególnych indywidualnych uzdolnień lub predyspozycji przydatnych w danym zawodzie, w przypadku przeprowadzania w szkole sprawdzianu odbywać się będzie na podstawie wyniku uzyskanego z tego sprawdzianu, jeżeli dana szkoła dysponuje wolnymi miejscami;
- dostosowano terminologię dotyczącą ocen kwalifikacyjnych otrzymywanych przez ucznia do zmiany wprowadzonych ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i niektórych innych ustaw.
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem obrad majowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.