W oparciu o art. 62 ust. 5 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący zespół szkół lub placówek albo szkół i placówek może wyłączyć z zespołu niektóre szkoły lub placówki, włączyć do zespołu inne szkoły lub placówki, a także może rozwiązać zespół za zgodą kuratora oświaty. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera regulacji szczególnej w zakresie uzyskiwania zgody kuratora.
Nadzór nad działalnością powiatów regulują przepisy rozdziału 8 (art. 76-90a) ustawy o samorządzie powiatowym, wśród tych przepisów znajduje się więc art. 77b. Zgodnie z art. 77b ust. 1 ww. ustawy, jeżeli prawo uzależnia ważność rozstrzygnięcia organu powiatu od jego zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania przez inny organ, zajęcie stanowiska przez ten organ powinno nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia tego rozstrzygnięcia lub jego projektu, z zastrzeżeniem ust. 2 (Termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 30 dni, jeżeli zatwierdzenie, uzgodnienie lub zaopiniowanie wymagane jest od organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego). Natomiast w świetle ust. 3 tego przepisu jeżeli organ, o którym mowa w ust. 1 i 2, nie zajmie stanowiska w sprawie, rozstrzygnięcie uważa się za przyjęte w brzmieniu przedłożonym przez powiat, z upływem terminu określonego w ust. 1 lub 2.
W tej sytuacji do współdziałania pomiędzy organem prowadzącym szkołę, w tym przypadku radą powiatu (art. 5c pkt 1 ustawy o systemie oświaty), a kuratorem zastosowanie ma regulacja przyjęta w art. 77b ustawy o samorządzie powiatowym.
Regulacja ta zapewnia skuteczność działania organów samorządowych, które po upływie wskazanych terminów zwolnione są z obowiązku dalszego oczekiwania na odpowiedź organów współdziałających i mogą działać samodzielnie.
Zamieszczając przepis art. 77b w rozdziale dotyczącym nadzoru nad działalnością powiatu ustawodawca, współdziałaniu organów powiatu z właściwymi organami przy podejmowaniu rozstrzygnięć, nadał charakter prawny merytorycznych środków nadzoru o charakterze prewencyjnym. Równocześnie ustawodawca wprowadził, właśnie dla zapewnienia konstytucyjnej ochrony samodzielności jednostek samorządu terytorialnego, termin do podjęcia środka nadzoru przez właściwy organ współdziałający (art. 77b ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie powiatowym), konsekwencje prawne upływu terminu do wyrażenia stanowiska przez organ współdziałający (art. 77b ust. 3 ww. ustawy) oraz prawo powiatu do zaskarżenia do sądu administracyjnego stanowiska zajętego w trybie art. 77b (art. 85 ust. 1 ww. ustawy).
Powyższe rozwiązania prawne nie zezwalają na kwalifikowanie terminu ustawowego zawartego w art. 77b ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie powiatowym jako terminu instrukcyjnego. Taka wykładnia jest sprzeczna z ust. 3 ww. przepisu, który stanowi wprost, że jeżeli organ nie zajmie stanowiska w sprawie, rozstrzygnięcie uważa się za przyjęte w brzmieniu przedłożonym przez powiat, z upływem terminu określonego w ust. 1 lub 2. Upływ ustawowego terminu powoduje więc wygaśnięcie kompetencji organu współdziałającego do zajęcia stanowiska odmiennego od propozycji przedłożonej przez powiat.
Źródło: Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 1 sierpnia 2008 r. II SA/Sz 493/08