Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zasady rozliczenia dotacji z datą wsteczną

Zasady rozliczenia dotacji z datą wsteczną fotolia.pl

Organ stanowiący nie może wprowadzić uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych lub dokonać jej zmiany z datą wsteczną. Tak wynika z wyroku WSA we Wrocławiu z 6 lutego 2015 r. sygn. III SA/Wr 836/14. Orzeczenie jest nieprawomocne.

W uzasadnieniu sąd wskazał m.in., że wejście w życie aktu normatywnego, czyli nadanie mu mocy obowiązującej jest oznaczone terminem, od którego adresaci norm tego aktu, którymi w rozpatrywanej sprawie są podmioty prowadzące szkoły niepubliczne, mają obowiązek przestrzegania norm, a organ stosujący prawo, czyli organ wykonawczy powiatu, ma obowiązek ich stosowania. W kwestionowanej uchwale Rada Powiatu prawidłowo określiła moment jej wejścia w życie sformułowaniem: "Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia". Jednocześnie jednak Rada Powiatu wprowadziła uzupełniający zapis zmieniający ten termin: "z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2014 r. Oznacza to, że uchwała zgodnie z wolą Rady Powiatu powinna mieć zastosowanie do stanów faktycznych istniejących od dnia 1 stycznia 2014 r. Rada Powiatu dążyła zatem do zastosowania norm badanej uchwały do okresu sprzed jej wejścia w życie.

Sąd stwierdził, że nieuzasadnione działanie wsteczne przepisów uchwały narusza w sposób istotny, podstawową zasadę wywodzoną z zasady demokratycznego państwa prawa zawartej w art. 2 Konstytucji RP - czyli niedziałania prawa wstecz oraz art. 4 ust. 1 i 2 w związku z art. 5 powoływanej ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.

Źródło: CBOSA

Sob., 21 Lt. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel