Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Stanowisko strony samorządowej w przedmiocie ograniczania samodzielności gmin, powiatów i województw

Stanowisko strony samorządowej w przedmiocie ograniczania samodzielności gmin, powiatów i województw fotolia.pl

Na podstawie art. 9 w zw. z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 6 maja 2005 roku o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej strona samorządowa Komisji Wspólnej negatywnie ocenia rozwiązanie zaproponowane w art. 34 projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacja ustawy budżetowej (druk sejmowy nr 2854). Projekt ten został, co prawda pozytywnie zaopiniowany dwa miesiące temu, jednakże pogłębiona analiza art. 34 powoduje za sobą konieczność zmiany ówcześnie wydanej opinii.

Przywołany przepis stwierdza, że w roku 2015 na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie niższej niż wynikająca z podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

Projektowana regulacja określając de facto wysokość wydatków przeznaczonych na realizację zadań własnych jednostek tego samorządu narusza zasady gwarantujące samodzielność samorządu terytorialnego wynikającą z art. 16, art. 166 ust. 1 i art. 167 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Jest ona także sprzeczna z zapisami art. 7 ust. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego), które jednoznacznie określają, że o przeznaczeniu środków otrzymanych z tytułu subwencji ogólnej decyduje organ stanowiący gminy, powiatu i województwa.

Proponowane wprowadzenie ograniczeń w zakresie wydatkowania części subwencji łamie podstawową cechę subwencji, która zgodnie z teorią finansów publicznych jest transferem o charakterze ogólnym. Oznacza to między innymi, że jednostki samorządu terytorialnego mają pełną swobodę w gospodarowaniu tak uzyskanymi środkami.

Wobec powyższego wydajemy o powyższym rozwiązaniu opinię negatywną, a jednocześnie na podstawie art. 9 ustawy wnosimy jednocześnie o przyjęcie niniejszego stanowiska przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.

(-) Cezary Gabryjączyk, Starosta łaski, Współprzewodniczący Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego

Warszawa, 25 listopada 2014 roku

Sob., 29 Lst. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Marek Wójcik