W niniejszym artykule przedstawimy Państwu organizację edukacji przedszkolnej w Niemczech oraz w Austrii.
Niemcy
Edukację przedszkolną prowadzi szereg instytucji. Ogródki dziecięce przeznaczone są dla dzieci od 3 do 6 lat. Szkolne ogródki dziecięce są obowiązkowe dla dzieci w wieku obowiązku szkolnego, które nie są jeszcze przygotowane do nauki w szkole podstawowej. Celem ogródków dziecięcych jest wspieranie rozwoju dzieci poprzez zabawę, a nie nauczanie przedmiotów szkolnych. Dzięki zabawie dzieci mogą rozwijać się fizycznie i intelektualnie, uczą się żyć w grupie i w społeczeństwie oraz przyzwyczajają się do regularnego rytmu szkolnego.
Austria
Edukacja przedszkolna nie jest częścią systemu szkolnego. Dzieci w wieku od 3 lat przyjmowane są do placówek opieki dziennej lub ogródków dziecięcych. Wiele dzieci pozostaje w rodzinie lub jest powierzanych opiekunkom. Celem jest rozwój emocjonalny, otwartość na świat, nabycie fundamentalnych wartości, edukacja seksualna, inicjacja religijna, rozbudzanie kreatywności, rozwój poznawczy i językowy, wychowanie fizyczne, uczenie się i socjalizacja. Klasy zerowe stanowią część edukacji. Ich celem jest wyposażenie dziecka w wartości moralne, religijne i społeczne oraz przygotowanie dzieci do nauki szkolnej.
Źródło: A. Blumsztajn, Przykłady rozwiązań edukacji przedszkolnej w krajach członkowskich Unii Europejskiej, [w:] C. Sadowska-Snarska (red.), System instytucjonalnej opieki nad dzieckiem w aspekcie godzenia życia zawodowego z rodzinnym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok 2007.