Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

ORE podpowiada jak usprawnić działanie świetlic szkolnych

ORE podpowiada jak usprawnić działanie świetlic szkolnych fotolia.pl

Ośrodek Rozwoju Edukacji przygotował poradnik dla organów prowadzących i dyrektorów szkół na temat działania świetlic, zatytułowany Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego.

W poradniku, zaprezentowano podstawy prawne funkcjonowania świetlic szklonych, zasady ich organizacji i finansowania a także opis kadry pracującej w świetlicy. Autorzy dokonali także analizy niezbędnej i wymaganej dokumentacji oraz podali bardzo szczegółowe przykłady dobrych praktyk działania świetlic z terenu całej Polski.

W publikacji wskazano także na rekomendacje dla gmin (miast) w zakresie działania świetlic szkolnych, między innymi zauważono, że:

a. gmina (miasto) może pomóc w organizacji pracy oraz wzbogaceniu oferty świetlicy szkolnej przez zainteresowanie i zaangażowanie organizacji pozarządowych, stowarzyszeń i fundacji. Organizacje te, jako podmioty prawne, mają duże możliwości zdobywania środków na edukacyjne granty. Środki te mogą wesprzeć i wzbogacić pracę świetlicy szkolnej. Organizacje te często swoją pomoc realizują przez wolontariat;

b. przy planowaniu gminnej strategii rozwoju oświaty lokalnej należy dążyć do zintegrowania działań wszelkich instytucji zajmujących się pomaganiem dziecku i rodzinie. Zaplanowanie i realizacja wspólnych działań zwiększy ich efektywność i może być ukierunkowana na działania z uczniami po lekcjach;

c. część środków finansowych budżetu gminy przeznaczoną na realizację zadań oświatowych dobrze jest zaplanować na odpowiednią liczbę nauczycieli pracujących w świetlicy szkolnej. Uczniowie przebywający w świetlicy powinni mieć stworzone odpowiednie warunki do rozwoju i nie powinni być poddawani w tym okresie niekorzystnym wpływom zewnętrznym. Fundament pracy w świetlicy szkolnej stanowić powinni nauczyciele z odpowiednim przygotowaniem merytorycznym, zatrudnieni w niej na etat. Należy pamiętać, że forma pracy nauczycieli w ramach „godzin karcianych” powinna stanowić uzupełniającą formę współpracy do codziennego funkcjonowania świetlicy.

d. ważnym zadaniem jest także wspieranie rodziców i szkoły w kwestii organizacji funkcjonowania szkoły w kontekście rozpoczynania przez uczniów 6-letnich obowiązku szkolnego. Opór i niepewność rodziców w tej sprawie mogą wynikać także stąd, że szkoły nie zawsze są w stanie w odpowiednim lub oczekiwanym stopniu zapewnić należytych warunków pracy świetlicy dla najmłodszych uczniów.

Z pełną treścią dokumentu można zapoznać się tutaj.

Pt., 31 Prn. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka