Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Diagnozowanie gotowości szkolnej dzieci

Diagnozowanie gotowości szkolnej dzieci fotolia.pl

Rozpoczęcie nauki w szkole przez dzieci sześcioletnie to temat gorących publicznych dyskusji, ale przede wszystkim to sprawa wielkiej troski rodziców. Dużą rolę w podjęciu mądrej decyzji o posłaniu lub nie sześciolatka do szkoły mają poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Jak są do tego przygotowane i jak sobie z tym radzą?

Podczas spotkań w całej Polsce rozmawiali o tym naukowcy Instytutu Badań Edukacyjnych i pracownicy poradni. Poruszano temat gotowości szkolnej dzieci, roli rodziców i współpracy poradni ze szkołami.
10 kwietnia w Bydgoszczy odbyła się konferencja, podczas której eksperci Instytutu i przedstawiciele MEN podsumowali cykl spotkań regionalnych.

Prof. Anna Izabela Brzezińska z IBE podkreśliła, że celem konferencji było wsparcie poradni w sytuacji, w której się znalazły. Wielu rodziców zwróciło się do tych instytucji, by porozmawiać o swoim dziecku przed rozpoczęciem przez nie nauki w pierwszej klasie. - Celem naszego działania była też zmiana myślenia diagnostycznego - mówiła prof. Brzezińska. – Diagnoza to nie opis wyników. Diagnoza polega na wykorzystaniu własnej wiedzy i doświadczenia do sporządzenia opinii na podstawie wyników, opisywanie mechanizmów funkcjonowania dziecka i opisanie tego, co ma robić mama, tata oraz specjalista – tłumaczyła.

Instytut Badań Edukacyjnych wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej zorganizował od 5 do 18 marca 2014 roku siedem konferencji regionalnych zatytułowanych „Wsparcie procesu diagnozowania i opiniowania problemu gotowości szkolnej dzieci”. Wzięło w nich udział 1030 osób, w tym 359 dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz 459 ich pracowników, głównie psychologów i pedagogów. W przygotowaniu konferencji brali udział, jako konsultanci i eksperci, członkowie Zespołu Wczesnej Edukacji IBE, dyrektorzy i pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych z Poznania i województwa wielkopolskiego oraz pracownicy Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Ważnym elementem cyklu konferencji są opracowane przez IBE materiały uwzględniające uwagi zebrane w ich trakcie, które mogą być praktyczną pomocą dla poradni w diagnozie dzieci. Materiały IBE są już udostępnione na stronie projektu (www.eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek). Są tam dostępne także inne materiały, nie tylko dla poradni i szkół, ale również dla rodziców. Można pobrać m.in. plakaty i ulotki o wspieraniu rozwoju 6-latka oraz broszury i prezentacje dotyczące diagnozy gotowości szkolnej.

źródło: men.gov.pl, inf. własna

15.00

Rozpoczęcie nauki w szkole przez dzieci sześcioletnie to temat gorących publicznych dyskusji, ale przede wszystkim to sprawa wielkiej troski rodziców. Dużą rolę w podjęciu mądrej decyzji o posłaniu lub nie sześciolatka do szkoły mają poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Jak są do tego przygotowane i jak sobie z tym radzą?

Podczas spotkań w całej Polsce rozmawiali o tym naukowcy Instytutu Badań Edukacyjnych i pracownicy poradni. Poruszano temat gotowości szkolnej dzieci, roli rodziców i współpracy poradni ze szkołami.

10 kwietnia w Bydgoszczy odbyła się konferencja, podczas której eksperci Instytutu i przedstawiciele MEN podsumowali cykl spotkań regionalnych.

Prof. Anna Izabela Brzezińska z IBE podkreśliła, że celem konferencji było wsparcie poradni w sytuacji, w której się znalazły. Wielu rodziców zwróciło się do tych instytucji, by porozmawiać o swoim dziecku przed rozpoczęciem przez nie nauki w pierwszej klasie. - Celem naszego działania była też zmiana myślenia diagnostycznego - mówiła prof. Brzezińska. – Diagnoza to nie opis wyników. Diagnoza polega na wykorzystaniu własnej wiedzy i doświadczenia do sporządzenia opinii na podstawie wyników, opisywanie mechanizmów funkcjonowania dziecka i opisanie tego, co ma robić mama, tata oraz specjalista – tłumaczyła.

Instytut Badań Edukacyjnych wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej zorganizował od 5 do 18 marca 2014 roku siedem konferencji regionalnych zatytułowanych „Wsparcie procesu diagnozowania i opiniowania problemu gotowości szkolnej dzieci”. Wzięło w nich udział 1030 osób, w tym 359 dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz 459 ich pracowników, głównie psychologów i pedagogów. W przygotowaniu konferencji brali udział, jako konsultanci i eksperci, członkowie Zespołu Wczesnej Edukacji IBE, dyrektorzy i pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych z Poznania i województwa wielkopolskiego oraz pracownicy Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Ważnym elementem cyklu konferencji są opracowane przez IBE materiały uwzględniające uwagi zebrane w ich trakcie, które mogą być praktyczną pomocą dla poradni w diagnozie dzieci. Materiały IBE są już udostępnione na stronie projektu (www.eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek). Są tam dostępne także inne materiały, nie tylko dla poradni i szkół, ale również dla rodziców. Można pobrać m.in. plakaty i ulotki o wspieraniu rozwoju 6-latka oraz broszury i prezentacje dotyczące diagnozy gotowości szkolnej.

źródło: men.gov.pl, inf. własna

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE
Niedz., 13 Kw. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun