9 marca br. Ministerstwo Edukacji Narodowej skierowało do konsultacji społecznych projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty. Z tej okazji minister Katarzyna Hall wystosowała do wszystkich zainteresowanych list wyjaśniający motywy przygotowanego projektu. Nowelizacja zakłada m.in. wprowadzenie subwencji oświatowej na edukację przedszkolną cztero- i pięciolatków oraz objęcie czterolatków prawem do edukacji przedszkolnej. To oznacza, że dla każdego chętnego samorząd będzie musiał zagwarantować taką możliwość. Zmieniony ma być system nadzoru pedagogicznego.
Proponowane przez resort zmiany podyktowane są potrzebą dostosowania systemu niżu demograficznego z jednej strony i do współczesnych potrzeb nowoczesnej edukacji z drugiej. Zreformowaniu podlegać ma także dość sztywna i trudno poddająca się zmianom struktura sieci szkolnej. Ma to zapewnić realizację zadań oświatowych z większym uwzględnieniem specyficznych potrzeb lokalnych i społecznych uwarunkowań.
Jak czytamy w liście szefowej resortu edukacji, „Ponieważ o sukcesach młodych ludzi w znacznym stopniu decyduje wczesne rozpoczęcie przez nich edukacji, proponujemy kolejny krok w upowszechnieniu edukacji przedszkolnej - chcemy wprowadzić subwencjonowanie tej edukacji dla cztero- i pięciolatków.” Jest to na pierwszy rzut oka bardzo zaskakująca propozycja, niosąca za sobą znaczny wzrost nakładów na oświatę, chociaż z drugiej strony wydaje się, że resort liczy na możliwość sfinansowania tych zamierzeń dzięki zmniejszeniu się liczby uczniów w szkołach wszystkich szczebli.
Kolejną odważną zmianą będzie możliwość przekazywania przez samorządy szkół bez względu na liczbę uczniów, poprzez zlecanie realizacji zadań oświatowych np. organizacji pozarządowej w trybie określonym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. w drodze otwartego konkursu ofert. Będzie to dotyczyło nie tylko szkół, ale także małych form przedszkolnych i centrów rozwoju edukacji. Nowa ustawa ma także dać samorządom możliwość nauczania dzieci w dotychczasowych budynkach szkół i przedszkoli, których wspólne zarządzanie pomoże obniżyć koszty i zapobiec ewentualnej likwidacji placówki.
Przewidywane są także zmiany w nadzorze i doradztwie pedagogicznym, między innymi poprzez utworzenie regionalnych ośrodków jakości edukacji, które będą prowadzić egzaminy zewnętrzne oraz nadzór pedagogiczny, a także centrów rozwoju edukacji, wspomagających szkoły w rozwoju.
Jak czytamy w liście Pani Minister, „badania PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów prowadzony przez OECD - przyp. red.) potwierdziły, że kierunek zmian w polskiej oświacie jest właściwy. Jesteśmy jednak w połowie drogi. Jeśli inni idą do przodu, stojąc w miejscu zostaniemy w tyle. Musimy dostosowywać dalsze zmiany do aktualnej sytuacji społecznej i demograficznej.”
Przyszedł czas, aby uważnie pochylić się nad proponowanymi, aby rzeczywiście przyniosły one pożądane rezultaty wszystkim zainteresowanym, a więc resortowi, organom prowadzącym, nauczycielom i pedagogom, ale przede wszystkim najważniejszym osobom w procesie edukacji, czyli uczniom.
Omówienie własne na postawie dokumentów MEN