Za około rok mają rozpocząć się prace nad budową tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią. Zakończenie zasadniczej części inwestycji planowane jest na 2028 r., a w kolejnym – po wykonaniu testów i prac wykończeniowych – obiekt ma zostać oddany do użytku. Takie informacje przekazali pod koniec października przedstawiciele spółki PORR S.A., odpowiedzialnej za realizację inwestycji, podczas otwarcia punktu informacyjnego na Dworcu Fabrycznym.
Zgodnie z aktualnym planem prac, maszyna drążąca rozpocznie odwierty na przełomie 2026 i 2027 r., a po około półtora roku ma dotrzeć do komory odbiorczej zlokalizowanej w rejonie Łodzi Fabrycznej. Całość przedsięwzięcia zakończy się w 2029 r., a jego zwieńczeniem ma być przeprowadzenie prac wykończeniowych i testów bezpieczeństwa. Komora startowa na Retkini - łódzkim osiedlu mieszkaniowym, położonym w południowo-zachodniej części Łodzi - jest już przygotowana na przyjęcie tarczy TBM, która została zamówiona i jest obecnie w produkcji. Za budownictwo infrastrukturalne inwestycji odpowiedzialna jest firma PORR S.A. Członek zarządu spółki - Krzysztof Laskowski wyjaśnił, że dostawy elementów maszyny z USA zaplanowano między lutym a czerwcem przyszłego roku. Tunel KDP będzie prowadzony znacznie głębiej niż istniejący tunel średnicowy, dzięki czemu jego oddziaływanie na otoczenie ma być znacznie mniej odczuwalne.
Głębokość i parametry techniczne
Jak poinformował Zbigniew Szafrański - przewodniczący rady nadzorczej spółki CPK, planowany tunel będzie przebiegał na zróżnicowanej głębokości – od około 23 metrów w rejonie komory Retkinia, do nawet 34 metrów w okolicach ulic Struga, Al. Włókniarzy i Bandurskiego. Przewodniczący przekazał, że obiekt o długości 4,6 kilometra i średnicy 14 metrów będzie przystosowany do obsługi pociągów dalekobieżnych poruszających się z prędkością do 160 km/h. Dodał, iż będzie to najdłuższy i najszerszy tunel w Polsce zrealizowany jednym ciągiem.
Zabezpieczenia i stan techniczny zabudowy
Z kolei Piotr Rachwalski – członek zarządu CPK poinformował, że przy tej inwestycji wykorzystano doświadczenia zdobyte podczas budowy tunelu średnicowego w Łodzi, gdzie po osunięciu się części jednej z kamienic prace zostały wstrzymane i nie są kontynuowane aż do dziś. Postanowiono zrobić wszystko, aby drugi raz podobna sytuacja nie miała miejsca i w związku z tym spółka zleciła szczegółową analizę kondycji budynków znajdujących się wzdłuż planowanej trasy. Piotr Rachwalski zaznaczył, że nie wszystkie obiekty są w dobrym stanie. Podkreślił, że jeśli ekspertyzy wykażą, iż niektóre budynki nie nadają się do zamieszkania lub remontu, możliwe będzie podjęcie decyzji o ich rozbiórce. Zabezpieczenia mają zostać dostosowane indywidualnie do każdego obiektu, w zależności od jego kondycji.
Punkt informacyjny dla mieszkańców
W ramach rozpoczęcia kampanii informacyjnej inwestor oraz wykonawca uruchomili specjalny punkt obsługi mieszkańców, w którym można uzyskać informacje dotyczące przedsięwzięcia, w tym także aktualne dane o postępach projektu. Punkt znajduje się na parterze Dworca Fabrycznego, od strony ulicy Lindleya – tuż obok wejścia na dworzec autobusowy. Osoby zainteresowane mogą w nim otrzymać szczegóły dotyczące inwestycji w poniedziałki, środy i piątki w godzinach 8:00–16:00 oraz we wtorki i czwartki między 10:00 a 18:00. Dodatkowo dla interesantów udostępniono kontakt telefoniczny (515 724 827, 515 113 120) oraz adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Element większej sieci kolejowej
Inwestorem przedsięwzięcia jest spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Tunel pod Łodzią stanowi pierwszy etap realizacji tzw. „igreka”, czyli nowej linii Kolei Dużych Prędkości, która ma połączyć Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem, prowadząc przez lotnisko CPK oraz Łódź. Tunel ma zostać oddany do eksploatacji w 2029 r. Na 2032 r. planowane jest zakończenie budowy odcinka Warszawa–Łódź, a do 2035 r. sieć zostanie przedłużona do Poznania i Wrocławia. Koszt realizacji łódzkiego tunelu szacowany jest na około 2 miliardy złotych brutto.