Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przeciwdziałanie przemocy i ochrona zasady równości w podstawach programowych? Chce tego RPO

Przeciwdziałanie przemocy i ochrona zasady równości w podstawach programowych? Chce tego RPO fot.canva

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek chce, aby szkolne podstawy programowe uwzględniały problematykę przeciwdziałania przemocy i dyskryminacji, a także przestrzegania zasady równości. O pełniejsze ujęcie tych kwestii w porządku nauczania RPO wniósł w piśmie skierowanym do minister Barbary Nowackiej.

Temat podstaw programowych i tworzenia ich na nowo jest tematem poruszanym w ostatnich miesiącach wyjątkowo często. Instytucje, a także poszczególne środowiska oczekują, by polski system edukacji w pełniejszy sposób odpowiadał realiom współczesnego świata, prawidłowo przygotowując młodych ludzi do życia. W ostatnim czasie swój element do tej ogólnonarodowej dyskusji wniósł Rzecznik Praw Obywatelskich. W piśmie wystosowanym do Minister Edukacji Narodowej Barbary Nowackiej zwrócił uwagę na szereg treści, które w jego odczuciu są aktualnie obecne w programie nauczania w niewystarczającym stopniu.

Chodzi o zagadnienia takie, jak zakaz dyskryminacji, równe traktowanie oraz ogólne przeciwdziałanie przemocy. Zdaniem RPO, włączenie takich zagadnień do podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz nauczania ogólnego w szkole podstawowej jest bardzo skutecznym instrumentem urzeczywistniania w szkołach dobrych standardów i wychowania w poszanowaniu dla wartości takich, jak szacunek i tolerancja. W piśmie zasygnalizowano, że włączenie tego typu treści powinno odbywać się zgodnie z zasadą światopoglądowej bezstronności władz publicznych, a także z koniecznym uwzględnieniem prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie ze swoimi przekonaniami.

Rzecznik zauważył, że nieodpowiedni poziom edukacji równościowej w polskich szkołach jest faktem stwierdzonym badaniami komisji i grup eksperckich. Tymczasem, zgodnie z obowiązującymi przepisami, podejmowanie działań na rzecz zapobiegania dyskryminacji i przemocy wynikającej z uprzedzeń, jak również wspieranie równości, stanowią jedne z podstawowych zadań władzy publicznej. Choć - co było zamiarem ustawodawców - ww. zagadnienia miały stanowić jeden z filarów nowego przedmiotu szkolnego, jakim jest edukacja zdrowotna, to mała liczba uczestników tych zajęć utrudnia należyte zaznajamianie ogółu uczniów z tą problematyką.

Marcin Wiącek poprosił minister edukacji o wyrażenie stanowiska w tej sprawie oraz o przygotowanie odpowiednich podstaw programowych. Z pełną treścią pisma można zapoznać się pod linkiem: bip.brpo.gov.pl

Źródło: BIP RPO 

Śr., 12 Lst. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch