Uchwała rady gminy, w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach prowadzonych przez gminę, bez uprzedniego uzgodnienia ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli, stanowi istotne naruszenie prawa.
Koniecznym jest także podkreślenie, że treść projektu regulaminu poddana uzgodnieniu ze związkiem zawodowym nie może ulec zmianie, po uzyskaniu stanowiska przedstawicieli organizacji zrzeszającej nauczycieli. W takim wypadku, instytucja ta uległaby całkowitemu wypaczeniu. Istotą procedury uzgodnieniowej, jest bowiem zapoznanie się ze zdaniem, opinią związku zawodowego co do konkretnych i szczegółowo przedstawionych rozwiązań i propozycji zawartych w projekcie danej uchwały, nie zaś jedynie generalna i ogólnikowa wymiana poglądów. Ustawowy zwrot - regulamin podlega uzgodnieniu - ogranicza luz decyzyjny rady gminy i nie może być tak, że w sytuacji, kiedy doszło do oczywistego uzgodnienia treści projektu regulaminu, następnego dnia podejmowana jest uchwała w istotny sposób odbiegająca od poczynionych uzgodnień.
Nie ma zatem żadnych podstaw, aby uznać, że raz przeprowadzona procedura uzgodnienia projektu regulaminu obejmowała późniejsze zmiany wprowadzone podczas obrad rady gminy nad danym aktem prawa miejscowego.
Obowiązek konsultacji z organizacją związkową (organizacjami związkowymi) zmienionego projektu regulaminu wynagradzania cechuje także uprzedniość co oznacza, że rada gminy może debatować tylko nad wcześniej uzgodnionym projektem aktu.
Jeśli podczas obrad rady dostrzeżona zostanie potrzeba zmiany skonsultowanych uregulowań, należy procedurę uzgodnieniową ponowić. Nie ma przy tym znaczenia zakres dokonywanych w projekcie przez radę gminy zmian.
Może ona uczynić przedmiotem swych obrad tylko treść uzgodnionego wcześniej aktu prawa miejscowego, a zatem tyle, aż tyle i tylko tyle treści, ile wynika z projektu wcześniej doręczonego związkom zawodowym.
Źródło: Orzecznictwo NSA