26 listopada odbyło się w Brukseli posiedzenie Rady Unii Europejskiej do spraw Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu. Wzięła w nim udział minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas. Podczas posiedzenia Rada przyjęła konkluzje w sprawie umiejętności czytania oraz konkluzje na temat kształcenia i szkolenia w strategii Europa 2020, tj. w przezwyciężeniu kryzysu, dla wzrostu gospodarczego oraz miejsc pracy. Osiągnięto ponadto porozumienie polityczne w sprawie Zalecenia Rady dotyczącego walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego.
Uczestniczący w posiedzeniu ministrowie edukacji debatowali także na temat kwalifikacji i statusu nauczycieli w czasach ograniczonych zasobów finansowych, przedstawiając krajowe rozwiązania, prowadzące do podniesienia prestiżu zawodu nauczyciela, a także podwyższenia kwalifikacji nauczycieli poprzez procesy kształcenia i doskonalenia o odpowiedniej jakości, jak również odpowiedni dobór kandydatów na nauczycieli.
Polska minister zabierając głos w dyskusji dała wyraz swojemu przekonaniu, że skuteczność wszelkich reform systemu edukacji zależy od nauczycieli, a zawód nauczyciela to także misja społeczna. Dlatego, według minister, na atrakcyjność zawodu nauczyciela istotny wpływ ma odpowiednio zorganizowany proces kształcenia nauczycieli i prestiż tego zawodu. Stwierdziła też, że efektywne doskonalenie nauczycieli powinno być elementem systemu wspomagania szkół i służyć szkołom, oraz przedstawiła podstawowe założenia nowoczesnego systemu wspomagania szkół i placówek, który powstaje obecnie w Polsce.
Na prośbę strony hiszpańskiej minister Szumilas spotkała się z panią Montserrat Gomendio, sekretarz stanu ds. kształcenia, szkolenia i uniwersytetów Hiszpanii. Spotkanie dotyczyło m.in. wyników badania PISA, finansowania oświaty, programów nauczania i systemu egzaminów zewnętrznych.
Źródło: men.gov.pl
15.00
26 listopada odbyło się posiedzenie Rady Unii Europejskiej do spraw Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu. Minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas wzięła udział w posiedzeniu Rady Unii Europejskiej do spraw Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu. Podczas posiedzenia Rada przyjęła konkluzje w sprawie umiejętności czytania oraz konkluzje na temat kształcenia i szkolenia w strategii Europa 2020, tj. w przezwyciężeniu kryzysu, dla wzrostu gospodarczego oraz miejsc pracy. Osiągnięto ponadto porozumienie polityczne w sprawie Zalecenia Rady dotyczącego walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego.
Uczestniczący w posiedzeniu ministrowie edukacji debatowali także na temat kwalifikacji i statusu nauczycieli w czasach ograniczonych zasobów finansowych, przedstawiając krajowe rozwiązania, prowadzące do podniesienia prestiżu zawodu nauczyciela, a także podwyższenia kwalifikacji nauczycieli poprzez procesy kształcenia i doskonalenia o odpowiedniej jakości, jak również odpowiedni dobór kandydatów na nauczycieli.
Polska minister zabierając głos dała wyraz swojemu przekonaniu, że skuteczność wszelkich reform systemu edukacji zależy od nauczycieli, a zawód nauczyciela to także misja społeczna. Dlatego, według minister, na atrakcyjność zawodu nauczyciela istotny wpływ ma odpowiednio zorganizowany proces kształcenia nauczycieli i prestiż tego zawodu. Stwierdziła też, że efektywne doskonalenie nauczycieli powinno być elementem systemu wspomagania szkół i służyć szkołom, oraz przedstawiła podstawowe założenia nowoczesnego systemu wspomagania szkół i placówek, który powstaje obecnie w Polsce.
Na prośbę strony hiszpańskiej minister Szumilas spotkała się z panią Montserrat Gomendio, sekretarz stanu ds. kształcenia, szkolenia i uniwersytetów Hiszpanii. Spotkanie dotyczyło m.in. wyników badania PISA, finansowania oświaty, programów nauczania i systemu egzaminów zewnętrznych. Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE