Kiedy przesłanka uzgodnienia regulaminu wynagrodzenia ze związkami zawodowymi jest spełniona a kiedy nie? Kwestię tę rozpatrywał Wojewódzki Sąd Administracyjny w uzasadnieniu do wyroku z dnia 21 maja 2010 r. sygn. II SA/Po 202/10.
Sąd wskazał, że trzeba odróżnić dwie sytuacje: pierwszą, gdy prowadzone rokowania nie zakończyły się osiągnięciem kompromisu oraz drugą, gdy mimo pozytywnego efektu negocjacji, treść uchwały nie odpowiada zaproponowanemu projektowi. W tej mierze w orzecznictwie wskazuje się, że współudział związków zawodowych oraz organów jednostek samorządu terytorialnego odnosi się do kształtowania treści uchwały na etapie prac przygotowawczych, przed jej wydaniem. Wymóg uzgodnienia projektu regulaminu oznacza tym samym dyskusję o merytorycznej jego treści, zapewnienie możliwości prezentowania różnych stanowisk, próbę ich ujednolicenia i uwzględnienia wzajemnych oczekiwań stron dialogu (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 9 października 2008 roku, sygn. akt II SA/Bd, LEX nr 519095; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 27 września 2005 roku, sygn. akt IV SA/Po 663/05, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych, http://orzecznistwo.nsa.gov.pl).
W tej kwestii można powołać się także posiłkowo na pogląd, jaki Trybunał Konstytucyjny wyraził w wyroku z dnia 17 marca 1998 roku, sygn. akt. 23/97, OTK 1998, nr 2, na gruncie analogicznego stwierdzenia z art. 4 ust. 2 Karty Nauczyciela. W jego świetle, ustawodawca, posługując przedmiotową formą współdziałania w procesie stanowienia prawa, kładzie nacisk nie tyle na sam rezultat w postaci zgody partnerów dialogu, lecz raczej na sam proces jej kształtowania się. Pojęcie "uzgodnienia" nie powinno być bowiem rozpatrywane w oderwaniu od zwrotu "podlegają". Z natury rzeczy sporny charakter interesów nie zawsze pozwala na pozytywne zakończenie prowadzonych rokowań i choćby z tej racji nie należy uzgodnieniu przypisywać absolutnego charakteru. W razie wystąpienia jednakże niedających się usunąć rozbieżności, których rezultatem jest konieczność przyjęcie wersji projektodawcy, to w takim przypadku konieczność ta musi być wystarczająco umotywowana, np. obiektywną sytuacją ekonomiczną. W tym wypadku wystarcza zatem jedynie wyczerpanie trybu uzgodnieniowego. Odmiennie natomiast prezentuje się druga sytuacja, gdyż pozytywne zakończenie negocjacji, a w konsekwencji uzgodnienie projektu, wyłącza możliwość odmiennego kształtowania treści regulaminu przez organ stanowiący. Ta pozostaje bowiem związana dokonanym uzgodnieniem. Podobne wypowiada się orzecznictwo (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 9 października 2008 roku, sygn. akt III SA/Lu 315/08, LEX nr 483253).
źródło: Orzecznictwo NSA