Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

MEN odpowiada na pytania czytelników Serwisu Samorządowego PAP

MEN odpowiada na pytania czytelników Serwisu Samorządowego PAP fotolia.pl

Publikujemy odpowiedź resortu edukacji na pytanie czytelniczki Serwisu Samorządowego PAP, czy samorząd może ustalić pensum nauczyciela zajęć rewalidacyjnych oraz nauczyciela zajęć rewalidacyjno - wychowawczych.

 Renata, naczelnik wydziału edukacji: Władze samorządowe naszego Powiatu zamierzają podjąć (zmienić) uchwałę w sprawie ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć (tzw. pensum) nauczycieli specjalistów (pedagoga, psychologa, logopedy i doradcy zawodowego), których pensum nie zostało określone w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Czy na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 3 powołanej ustawy organ prowadzący może także ustalić pensum nauczyciela zajęć rewalidacyjnych oraz nauczyciela zajęć rewalidacyjno - wychowawczych?

MEN odpowiada: W myśl art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) system oświaty zapewnia w szczególności możliwość korzystania z pomocy psychologiczno - pedagogicznej, a zasady udzielania tej pomocy w przedszkolach, szkołach i placówkach określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487).

Przepis § 6 powołanego rozporządzenia określa formy organizowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w poszczególnych jednostkach organizacyjnych systemu oświaty. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w szkole może być organizowana w formie: klas terapeutycznych, zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć dydaktyczno - wyrównawczych, zajęć specjalistycznych, zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, porad i konsultacji. Do zajęć specjalistycznych prowadzonych w szkole należą m.in. zajęcia: korekcyjno - kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.

Zajęcia z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej, zarówno w szkołach ogólnodostępnych jak i specjalnych, mogą prowadzić: nauczyciele zajęć edukacyjnych posiadający odpowiednie przygotowanie specjalistyczne, a także pedagog, psycholog, doradca zawodowy, logopeda. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.) w szkolnym planie nauczania należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczniów, z zastrzeżeniem ust. 3, następujące zajęcia rewalidacyjne:
1) korekcyjne wad postawy,
2) korygujące wady mowy,
3) orientacji przestrzennej i poruszania się,
4) nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji,
5) inne, wynikające z programów rewalidacji.

Zajęcia rewalidacyjne mogą być prowadzone przez nauczycieli zajęć edukacyjnych posiadających odpowiednie przygotowanie specjalistyczne, a także przez takich specjalistów jak pedagog, psycholog czy logopeda, w ramach powierzonych im zadań z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

Zgodnie z przepisem § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach pomoc psychologiczno - pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły i placówki. Do kompetencji dyrektora należy zatem rozstrzygnięcie, w jakich formach organizowana będzie pomoc psychologiczno - pedagogiczna, a także dobór odpowiedniej kadry, w szczególności podjęcie decyzji o zatrudnieniu pedagoga, psychologa, czy logopedy.

W myśl art. 42 ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w ust. 3, nauczycieli szkół, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a, nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej, nauczycieli kolegiów pracowników służb społecznych, nauczycieli kształcenia na odległość, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych prowadzących zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych, określa organ prowadzący szkołę.  

Zgodnie zatem z powołanym przepisem, tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli zatrudnionych na stanowisku pedagoga, psychologa lub logopedy, zarówno w szkole ogólnodostępnej jak i specjalnej, którzy w ramach powierzonych im zadań z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej prowadzą m.in. zajęcia specjalistyczne, określa organ prowadzący szkołę. Natomiast nauczycieli zajęć edukacyjnych prowadzących zajęcia rewalidacyjne lub rewalidacyjno - wychowawcze obowiązuje tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć określony w tabeli zawartej w art. 42 ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela.

Sob., 4 Sp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun