Publikujemy odpowiedź resortu edukacji na pytanie czytelniczki Serwisu Samorządowego PAP, czy samorząd może ustalić pensum nauczyciela zajęć rewalidacyjnych oraz nauczyciela zajęć rewalidacyjno - wychowawczych.
Renata, naczelnik wydziału edukacji: Władze samorządowe naszego Powiatu zamierzają podjąć (zmienić) uchwałę w sprawie ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć (tzw. pensum) nauczycieli specjalistów (pedagoga, psychologa, logopedy i doradcy zawodowego), których pensum nie zostało określone w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Czy na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 3 powołanej ustawy organ prowadzący może także ustalić pensum nauczyciela zajęć rewalidacyjnych oraz nauczyciela zajęć rewalidacyjno - wychowawczych?
MEN odpowiada: W myśl art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) system oświaty zapewnia w szczególności możliwość korzystania z pomocy psychologiczno - pedagogicznej, a zasady udzielania tej pomocy w przedszkolach, szkołach i placówkach określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487).
Przepis § 6 powołanego rozporządzenia określa formy organizowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w poszczególnych jednostkach organizacyjnych systemu oświaty. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w szkole może być organizowana w formie: klas terapeutycznych, zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć dydaktyczno - wyrównawczych, zajęć specjalistycznych, zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, porad i konsultacji. Do zajęć specjalistycznych prowadzonych w szkole należą m.in. zajęcia: korekcyjno - kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
Zajęcia z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej, zarówno w szkołach ogólnodostępnych jak i specjalnych, mogą prowadzić: nauczyciele zajęć edukacyjnych posiadający odpowiednie przygotowanie specjalistyczne, a także pedagog, psycholog, doradca zawodowy, logopeda. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi.
Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.) w szkolnym planie nauczania należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczniów, z zastrzeżeniem ust. 3, następujące zajęcia rewalidacyjne:
1) korekcyjne wad postawy,
2) korygujące wady mowy,
3) orientacji przestrzennej i poruszania się,
4) nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji,
5) inne, wynikające z programów rewalidacji.
Zajęcia rewalidacyjne mogą być prowadzone przez nauczycieli zajęć edukacyjnych posiadających odpowiednie przygotowanie specjalistyczne, a także przez takich specjalistów jak pedagog, psycholog czy logopeda, w ramach powierzonych im zadań z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Zgodnie z przepisem § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach pomoc psychologiczno - pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły i placówki. Do kompetencji dyrektora należy zatem rozstrzygnięcie, w jakich formach organizowana będzie pomoc psychologiczno - pedagogiczna, a także dobór odpowiedniej kadry, w szczególności podjęcie decyzji o zatrudnieniu pedagoga, psychologa, czy logopedy.
W myśl art. 42 ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w ust. 3, nauczycieli szkół, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a, nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej, nauczycieli kolegiów pracowników służb społecznych, nauczycieli kształcenia na odległość, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych prowadzących zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych, określa organ prowadzący szkołę.
Zgodnie zatem z powołanym przepisem, tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli zatrudnionych na stanowisku pedagoga, psychologa lub logopedy, zarówno w szkole ogólnodostępnej jak i specjalnej, którzy w ramach powierzonych im zadań z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej prowadzą m.in. zajęcia specjalistyczne, określa organ prowadzący szkołę. Natomiast nauczycieli zajęć edukacyjnych prowadzących zajęcia rewalidacyjne lub rewalidacyjno - wychowawcze obowiązuje tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć określony w tabeli zawartej w art. 42 ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela.