24 lutego br.,Nowa Huta będzie obchodzić swoje 70. urodziny. Zarząd Dróg Miasta Krakowa proponuje, aby pozostawić trwały ślad po tym jubileuszu i przedstawia program modernizacji 70 ulic w tej części miasta.
Jak informuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa na każdej wytypowanej ulicy realizowany będzie różny zakres prac - może to być remont, budowa chodnika, czy po prostu jej upiększenie przez montaż ławek lub obsadzenie roślinami ozdobnymi.
Do realizacji tego zadania zostaną zaangażowani mieszkańcy. W tym celu na stronie internetowej www.razemwdialogu.pl uruchomiona została ankieta, za pośrednictwem której krakowianie mogą zgłaszać ulice, które ich zdaniem powinny zostać ujęte w programie.
Mieszkańcy mogą podać zakres prac oraz konkretny odcinek ulicy. Szczególnie ważne będzie uzasadnienie, dlaczego to właśnie ta konkretna ulica zasługuje na modernizację. Wszystkie propozycje zostaną zweryfikowane pod kątem możliwości ich realizacji oraz kosztów.
Zgłoszenia można przesyłać do czwartku, 28 lutego.
Trochę historii
Nowa Huta skrywa historię Polski drugiej połowy XX wieku. W 1949 roku we wsi Mogiła rozpoczęto budowę miasta od podstaw. Miała to być przestrzeń dla osób pracujących w kombinacie metalurgicznym. Dwa lata później obszar ten włączono do Krakowa i tak utworzono nową dzielnicę Nową Hutę, którą w latach 90. ubiegłego stulecia podzielono na pięć dzielnic.
Pierwszy blok wraz z ulicą powstał przy osiedlu Wandy 14. Z kolei ulica Bieńczycka była tą, która połączyła kombinat metalurgiczny z Krakowem. W kolejnych latach przybywały kolejne arterie: al. Solidarności (dawniej al. Lenina), al. Jana Pawła II (dawniej al. Planu 6-letniego), al. Andersa (dawniej al. Rewolucji Październikowej). Powstał plac Centralny (dawniej plac im. Stalina). Pierwsze krakowskie drogi dla rowerów to też Nowa Huta. Pojawiły się one w latach 50. XX w. przy al. Pokoju oraz na al. Andersa.