Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Cezary Przybylski – marszałek województwa dolnośląskiego o pozyskiwaniu inwestorów podczas Europejskiego Kongresu Samorządów

Cezary Przybylski – marszałek województwa dolnośląskiego o pozyskiwaniu inwestorów podczas Europejskiego Kongresu Samorządów na zdjęciu: Cezary Przybylski

Rozpoznawalność na rynku międzynarodowym to cel wielu firm, ale także marzenie władz regionalnych. Inwestycje można przeliczać na pieniądze, ale dla samorządów nie mniej ważna jest inna kalkulacja – na powstałe miejsca pracy. Jak zaistnieć na rynku globalnym i pozyskać zagranicznych inwestorów? – o tym w międzynarodowych gronie przedstawicieli biznesu i samorządu podczas V Europejskiego Kongresu Samorządów będzie mówił Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

Cezary Przybylski pełni funkcję marszałka województwa dolnośląskiego od 2014, choć jego działalność w samorządzie rozpoczęła się już w latach 90 – dwukrotnie był między innymi  starostą powiatu bolesławieckiego. Jest członkiem Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego. Angażuje się w działalność na rzecz edukacji (przez wiele lat był nauczycielem i dyrektorem szkoły), rozwoju gospodarczego oraz kultury.

Jaka jest recepta na sukces?  Jak skutecznie stosować narzędzia marketingu terytorialnego, aby przyciągnąć inwestorów? Poza marszałkiem Cezarym Przybylskim udział w panelu Jak zaistnieć na rynku globalnym i pozyskać zagranicznych inwestorów? potwierdzili także między innymi: Puyuelo Marc, Manager ds. Promocji Inwestycji Zagranicznych, Catalonia Trade & Investment Agency (Hiszpania), Ebralidze David, Członek Zarządu, Tbilinvest (Gruzja), Rafal Solecki, Dyrektor Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości. Z perspektywy polityki i biznesu spróbują oni odpowiedzieć na szereg pytań związanych z globalną rozpoznawalnością i atrakcyjnością inwestycyjną: jak dziś buduje się markę? Jak skutecznie się promować aby przyciągnąć inwestorów? Czego biznes i samorządy mogą się od siebie nauczyć?

Jako wstęp do dyskusji o inwestowaniu w samorządy proponujemy rozmowę z marszałkiem Cezarym Przybylskim:

Panie Marszałku, jakie działania promujące markę regionu podejmuje Województwo Dolnośląskie, aby zaistnieć na rynkach zagranicznych?

Staramy się promować Dolny Śląsk wszystkimi przedsięwzięciami, w jakich bierzemy udział. Niezależnie czy jest to zwyczajowe, robocze spotkanie z którymś z naszych najbliższych sąsiadów, czy misja gospodarcza na drugim końcu świata, angażujemy w nie zawsze naszych najlepszych ludzi. Dzięki temu mam pewność, że wszyscy nasi partnerzy traktują nas poważnie, a wspólne przedsięwzięcia kończą się sukcesami.

Zaczynając od naszych najbliższych sąsiadów – zarówno z niemieckimi regionami Dolną Saksonią, jak i Brandenburgią oraz ulokowanym wokół Pragi Krajem Środkowoczeskim organizujemy branżowe seminaria i fora gospodarcze. Bierzemy udział w targach turystycznych i organizujemy spotkania B2B dla touroperatorów.  Rozwijamy także kontakty kulturalne. Jesteśmy ponadto obecni w inicjatywie Partnerstwa Odry, skupiającej polskie województwa i niemieckie landy położone wzdłuż granicy polsko-niemieckiej, której celem jest zacieśnianie współpracy transgranicznej
i międzyregionalnej.

Międzynarodowa aktywność województwa  obejmuje także działania realizowane z krajami Partnerstwa Wschodniego. Poza Ukrainą, prowadzimy szeroką współpracę z Autonomiczną Republiką Adżarii z Gruzji. Dzięki tym kontaktom dolnośląska marka obecna jest m.in. na branżowych targach turystycznych w Batumi. Z myślą o wzajemnej promocji organizujemy press i media tour zarówno dla polskich, jak i gruzińskich  dziennikarzy i touroperatorów. Wspieramy regionalną gospodarkę poprzez organizację misji ekonomicznych, biznes forum i spotkań B2B a także, promujemy  polski know-how m.in. w dziedzinie rolnictwa, w tym głównie przechowywania i przetwórstwa produktów rolnych. Realizujemy przedsięwzięcia, dzięki którym dolnośląska marka znana jest w Adżarii również w dziedzinie edukacji i kultury. Wspieramy współpracę teatrów, organizujemy wymiany artystyczne i wydarzenia kulturalne. Swój wkład w promocję Dolnego Śląska i Adżarii mają także regionalne ośrodki telewizyjne. Nasza działalność dotyczy wielu dziedzin, wśród których wymienić należy dodatkowo medycynę i szkolnictwo wyższe. Gruzińscy lekarze i pracownicy służby zdrowia odbywają staże medyczne na Dolnym Śląsku a obie strony korzystają ze wzajemnej wymiany na temat funkcjonowania szpitali regionalnych oraz doświadczeń medycznych i technologii w sferze transplantologii, mikrochirurgii, ratownictwa medycznego, zastosowania komórek macierzystych itd. W zakresie szkolnictwa wyższego organizowana jest wymiana studentów i kadry naukowej z Państwowego Uniwersytetu w Batumi i Akademii Wychowania Fizycznego oraz Wyższej Szkoły Bankowej z Wrocławia. Nie zapominamy także o  promocji dolnośląskich uczelni wyższych wśród młodzieży z Gruzji.

Z powodów historycznych Województwo Dolnośląskie nawiązało współpracę z Republiką Serbską w Bośni i Hercegowinie. Po II wojnie światowej na terenie naszego regionu osiedliło się ok. 18 tys. osób polskiego pochodzenia, którzy przybyli z Bośni. Byli to potomkowie Polaków, którzy w XIX w. wyemigrowali z Galicji do Bośni. Do głównych dziedzin współpracy na tym polu należą: gospodarka, transport, ochrona środowiska, administracja, kultura, turystyka, edukacja, nauka i technologie oraz kwestia wykorzystania środków UE na wsparcie rozwoju regionalnego.

Województwo Dolnośląskie stale zaznacza swoją obecność w Unii Europejskiej dzięki działalności Regionalnego Biura w Brukseli.  Poza monitorowaniem polityk UE istotnych dla Dolnego Śląska oraz reprezentowaniem regionalnych interesów w instytucjach UE, przedstawicielstwo inicjuje działania promujące dolnośląską markę.

Dalsza część wywiadu na stronie Europejskiego Kongresu Samorządowego.

Śr., 13 Mrz. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka