Jak podaje PIE w okresie członkostwa w UE polski eksport książek, gazet, obrazków i pozostałych wyrobów poligraficznych (dział 49 Nomenklatury Scalonej) zwiększył się ponad ośmiokrotnie, do 2,3 mld EUR w 2021 r. Nawet pandemia COVID-19 nie zaburzyła tego trendu. Według danych ITC, udział Polski w światowym eksporcie wyrobów poligraficznych w 2021 r. wyniósł 7,5 proc. i był o 0,65 pkt. proc. większy niż w roku poprzednim oraz o 1,66 pkt. proc. niż w 2019 r.16. Polska była światowym liderem w eksporcie gazet, dzienników i czasopism osiągając 23-proc. udział w ich światowym eksporcie. Z 7-proc. udziałem była też trzecim – po Chinach i Hongkongu – eksporterem książek obrazkowych dla dzieci, także tych do rysowania lub kolorowania, czwartym eksporterem książek, broszur i ulotek (8,2 proc.) oraz również czwartym światowym dostawcą różnych rodzajów kalendarzy (6,2 proc.).
Wartość polskiego eksportu wyrobów branży poligraficznej w 2021 r. była o 13,5 proc. większa niż w roku poprzednim, zaś wobec przedpandemicznego 2019 r. – większa o 17,1 proc.17. Najważniejszą pozycją towarową były książki, których eksport sięgał 1,15 mld EUR, a jego udział w całym eksporcie branży wyniósł 49,7 proc. Ważną pozycją były też gazety, dzienniki i czasopisma, których za granicą sprzedano za 537 mln EUR, co dało 23 proc. udziału w eksporcie branży. Duże znaczenie miały też katalogi handlowe, których eksport osiągnął ponad 287 mln EUR, co stanowiło 12,5 proc. eksportu branży.
W raporcie czytamy, że za 60 proc. polskiego eksportu wyrobów branży poligraficznej odpowiadały Niemcy. W 2021 r. zakupiły one ponad 85 proc. gazet i czasopism, ok. 72 proc. książek obrazkowych dla dzieci, 62 proc. różnych rodzajów kalendarzy oraz ponad 58 proc. książek i broszur. Eksport do Austrii, będącej na drugiej pozycji na liście odbiorców, wyniósł zaledwie 4,9 proc. Wyroby branży trafiły łącznie do 126 państw na świecie.
Eksport branży wciąż rósł w okresie styczeń-kwiecień 2022 r.. Jego wartość sięgnęła ponad 765 mln EUR, czyli o 7 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. W pierwszych miesiącach br. wartość eksportu książek i broszur wzrosła o 12,2 proc., kalendarzy – o 19,4 proc., zaś katalogów handlowych – o 32,1 proc. Zmniejszył się natomiast eksport gazet, dzienników i czasopism (o 16,1 proc.) oraz książek dla dzieci (o 3,6 proc.).
Bieżący rok jest dla wydawnictw i producentów branży poligraficznej pełen wyzwań. W pierwszej części roku firmy mierzyły się z niedoborami i rosnącymi cenami, zwłaszcza papieru gazetowego i offsetowego oraz kartonu na okładki, a także energii elektrycznej. Rosnące koszty produkcji mogły zmniejszać przewagi cenowe, które dotąd na rynkach zagranicznych mieli polscy eksporterzy wyrobów poligraficznych. W drugiej części roku większym wyzwaniem może być spadek popytu w związku ze spowolnieniem światowej gospodarki, w tym, szczególnie istotnej dla branży, gospodarki niemieckiej.
Źródło: PIE