Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kącik motoryzacyjny. Wszystko, co powinniśmy wiedzieć o łańcuchach śniegowych

Kącik motoryzacyjny. Wszystko, co powinniśmy wiedzieć o łańcuchach śniegowych fotolia.pl

Sezon zimowy to dla wielu kierowców czas wyjazdów w góry. Niestety intensywne opady śniegu, zwłaszcza na terenach górzystych, wyraźnie utrudniają jazdę samochodem. Gruba warstwa śniegu oraz spore nachylenie wzniesienia uniemożliwia wjechanie na jego szczyt nawet na najlepszych oponach zimowych. W takich warunkach niezastąpione okazują się łańcuchy śniegowe.

 Co to są łańcuchy śniegowe?
Łańcuchy śniegowe to jedno z zimowych akcesoriów dedykowanych kierowcom, mające na celu wspomagać ich w czasie jazdy zimą. Najogólniej można je uznać za siatkę zbudowaną z wytrzymałych stopów stali, którą kierowca zakłada na oponę, aby zyskać dodatkową przyczepność na śliskiej nawierzchni.

Kiedy powinniśmy je stosować?
W Polsce stosowanie łańcuchów drogowych regulowane jest prawem Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz w dalszym ciągu zdrowym rozsądkiem samych kierowców. Na ogół, stosowanie łańcuchów dozwolone jest, gdy warunki drogowe wymagają ich użycia. Na drogach krajowych, na których spotkać możemy znaki ostrzegawcze z symbolem płatka śniegu (znak A-32) w przypadku wystąpienia śnieżnej pokrywy na drodze, może zaistnieć konieczność założenia łańcuchów. Jest to jednak komunikat, który jedynie dopuszcza ich stosowanie.

Bezwzględny obowiązek natomiast wprowadza, spotykany na terenach górskich i podgórskich, znak nakazu z ikoną opony z naciągniętymi łańcuchami (znak C-18). Warto pamiętać, że złamanie tego przepisu podlega taryfikatorowi oraz mandatowi, dlatego warto się w takie łańcuchy zaopatrzyć i mieć je w bagażniku na wypadek śnieżycy. Szczególnie, gdy wyjeżdżamy za granicę.

W wielu europejskich krajach m.in. we Francji, Włoszech czy Austrii, istnieje bezwzględny nakaz jazdy na łańcuchach, gdy tylko spadnie śnieg, zarówno wobec obywateli, jak i turystów.

Rodzaje łańcuchów śniegowych
modele dostępne na rynku:

Łańcuchy drabinkowe
Zgodnie ze swoją nazwą, łańcuchy te składają się z równoległych „szczebli” układanych na bieżniku opony. O ile zapewniają one poprawną motorykę, to hamowanie i kierowalność nie są najlepsze z powodu braku stopni podłużnych.  Łańcuchy drabinkowe nadają się na drogi łatwe. Ich stosowanie nie jest zbyt skuteczne w przypadku grubej warstwy śniegu.

Łańcuchy o wzorze trapezowym, rombowym lub diamentowym
Łańcuchy te składają się z licznych krzyżujących się ogniw tworzących różne wzory na bieżniku opony: rombu lub diamentu (struktura sześciokątna).  Zapewniają one dobrą przyczepność, motorykę i skuteczne hamowanie. Nie obniżają przy tym zbytnio komfortu jazdy, gdyż generowany przez nie poziom wibracji jest minimalny.

Łańcuchy do szybkiego montażu
Montaż tych łańcuchów ułatwia specjalne urządzenie, które umieszcza się na obręczy. Odpowiada ono za prawidłowe ułożenie łańcucha po rozpoczęciu jazdy.To rozwiązanie jest praktyczne, jednak łańcuchy do szybkiego montażu są drogie, zajmują więcej miejsca i nie są tak skuteczne na drodze jak łańcuchy klasyczne.

Kwestia mocowania
Producenci łańcuchów opracowali dwa systemy mocowania do przedstawionych modeli. Są to: system mocowania na kabłąku stalowym i system linowy.

Mocowanie na kabłąku stalowym
Kabłąk stalowy umieszczany jest za kołem. Łańcuch przeciągany jest ponad kołem i mocowany za pomocą łańcucha napinającego po zewnętrznej stronie koła. Łańcuchy z tym mechanizmem nie są zbyt łatwe do zamontowania. Konieczne jest więc wcześniejsze przećwiczenie tej operacji.

Mocowanie na linie
W systemie tym koła są odsłonięte i zostaje dużo miejsca na montaż łańcuchów. Montaż jest szybki i trwa średnio pięć minut, pod warunkiem przećwiczenia tej operacji przed rozpoczęciem zimy. Modele te są najczęściej spotykane i najtańsze na rynku. Ich montaż jest łatwy dla użytkowników zaznajomionych z tym systemem.

Jak jeździć na łańcuchach?
Należy pamiętać, że zmienia się sposób prowadzenia samochodu, przyspieszanie powinno być łagodne, niedozwolone jest buksowanie gdyż, pomimo że samochód stoi w miejscu lub porusza się z niewielka prędkością, to prędkość obrotowa buksującego koła może osiągnąć dużą wartość, co grozi zerwaniem łańcucha i uszkodzeniami samochodu. Buksowanie u większości producentów łańcuchów powoduje także automatyczną utratę gwarancji. Jeżeli łańcuchy nie są wyposażone w system samonapinania to po około 50 metrach jazdy należy sprawdzić ich napięcie i w razie potrzeby dociągnąć je.

Prędkość pojazdu musi być dostosowana do panujących warunków, pamiętajmy że na łańcuchach nie wolno przekraczać 50km/h !

Niedozwolone jest używanie łańcuchów na niezaśnieżonej nawierzchni, jeżeli „wyrobione” są koleiny bez śniegu to zaleca się jazdę obok po zaśnieżonej części drogi. Ponadto jazda po niezaśnieżonej nawierzchni skraca żywotność łańcucha. Jeżeli poruszamy się na łańcuchach na dłuższych dystansach to należy, co jakiś okres czasu kontrolować ich ułożenie, naciąg i stan. Przez właściwe użytkowanie możemy znacznie wydłużyć żywotność łańcucha.

Jak dbać o łańcuchy śniegowe ?
Po zdjęciu łańcuchów należy je oczyścić z zalegającego śniegu, błota i brudu, a po dojechaniu do celu podróży należy je starannie umyć pod bieżącą wodą i osuszyć oraz umieścić w oryginalnym opakowaniu. Można również przeprowadzić konserwację preparatem do łańcuchów. Przechowywać w suchym miejscu nienarażonym na wilgoć i działanie niepożądanych warunków. Łańcuchy należy przed każdym ponownym założeniem sprawdzić, nie wolno używać łańcuchów uszkodzonych oraz jeśli ich ogniwa są zdarte w znacznym stopniu. Naprawy mogą przeprowadzać tylko kompetentne osoby za pomocą oryginalnych części zamiennych. Niektóre modele łańcuchów są przeznaczone do stosowanie obustronnego, należy z tego korzystać w celu przedłużenia ich żywotności. Łańcuchy śniegowe nie mogą być używane do innych zastosowań (do ciągnięcia, podnoszenia).

Pamiętajmy!
Zawsze należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta pojazdu oraz instrukcji producenta łańcuchów, to oni mają pierwszeństwo w określaniu stosownych zaleceń.

Źródło: opony.com.pl, bridgestone.pl oraz forumsamochodowe.pl

Pon., 16 Gr. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa