Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kącik motoryzacyjny. Nie bagatelizujmy prawidłowego ustawienia zagłówków!

Kącik motoryzacyjny. Nie bagatelizujmy prawidłowego ustawienia zagłówków! fotolia.pl

Zagłówki są montowane w samochodach po to, aby w razie wypadku chroniły nasze kręgi szyjne. Niestety wielu kierowców bagatelizuje prawidłowe ich ustawienie.

Podczas uderzenia, w szczególności w tył samochodu, brak zagłówka może spowodować natychmiastowe pęknięcie kręgów szyjnych, gdyż nasze ciało nagle przemieszcza się do tyłu. Jeśli nasza głowa nie zatrzyma się na zagłówku, siła bezwładności popchnie ją dalej i właśnie w ten sposób uszkodzeniu mogą ulec kręgi szyjne, w najgorszym wypadku dojdzie do przerwania rdzenia kręgowego. Podczas uderzenia przodem, nasza szyja również jest w niebezpieczeństwie. Siła bezwładności pociągnie nasze ciało najpierw do przodu, potem zostanie ono odbite w tylnym kierunku i znów może dojść do uszkodzenia kręgów szyjnych. Zagłówek zatrzymuje naszą głowę w taki sposób, aby kręgi nie miały szansy na oddalenie się od siebie podczas takiego bezwładnego ruchu.

Według brytyjskich danych firm BBC/Thatcham Research Centre prawie trzy czwarte kierowców nie reguluje ustawienia zagłówków bagatelizując ich rolę lub po prostu nie wiedząc jak prawidłowo je wyregulować.

Jak prawidłowo ustawić zagłówek?

Prawidłowe ustawienie zagłówków to takie, kiedy środek zagłówka znajduje się w połowie wysokości czaszki. Zagłówki powinny być ustawione na takiej wysokości, aby kierowca i pasażerowie środkiem potylicy mogli dotknąć środka zagłówka. Niewłaściwe jest ustawienie zagłówka powyżej lub poniżej środka głowy, bo wtedy nie spełnia on swojej roli, czyli nie stabilizuje głowy w przypadku kolizji.

Ciekawe rozwiązanie - aktywne zagłówki

Producenci samochodów, niestety jak na razie tylko tych bardziej luksusowych, instalują w swoich pojazdach aktywne zagłówki, które w razie najechania na tył pojazdu jednoczenie przesuwają się do przodu i ku górze, znacznie przybliżając się do głowy. Przeprowadzone w tym zakresie badania dowiodły, że stosowanie aktywnych zagłówków powoduje znaczne zmniejszenie ryzyka urazu kręgów szyjnych. Zagłówki te rozwiązują również problem z regulacją zagłówków.

Źródło: autoinformator.pl oraz wieszjak.pl

Niedz., 2 Czrw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa