Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jaki kupić rower?

Jaki kupić rower? fotolia.pl

Jaki rower kupić? Ile pieniędzy przeznaczyć na zakup? Gdzie kupować?  Na te i inne pytania odpowiada nasz mini poradnik o kupowaniu rowerów dla amatorów.

 Jaki typ roweru wybrać?

Myśląc o nabyciu roweru musisz na wstępie zastanowić się gdzie i jak będziesz na nim jeździć oraz jak często i jak wiele czasu będziesz na nim spędzać? Znając odpowiedzi na te pytania będzie Ci łatwiej znaleźć optymalny model dla siebie. Rowery możemy podzielić na kilka podstawowych grup:

ATB - inaczej rowery rekreacyjno-familijne doskonałe na weekendowe, rodzinne przejażdżki, na wycieczkę po zakupy podczas pobytu na działce czy krótkie, rekreacyjne trasy w mieście (np. do parku).

SZOSOWE (kolarzówki) - rowery na długie trasy, do jazdy po gładkich nawierzchniach (asfalt, beton).

MTB (górale) - to najpopularniejsze obecnie rowery. Doskonale się spisują w terenie - na wertepach, leśnych i polnych drogach i bezdrożach, w piasku i w błocie.

TREKKINGOWE - rowery będące czymś pośrednim między rowerami szosowymi a "góralami". Są idealne do jazdy po mieście oraz na dłuższe wycieczki po niezbyt trudnym terenie.

BMX - rowery wyczynowe głównie do jazdy po specjalnie do tego przygotowanych konstrukcjach (rampy, skrzynie, raile).

Gdzie kupować rower?

Decydując się na zakup roweru skieruj swe kroki do specjalistycznego sklepu rowerowego, w którym sprzedawca - często sam zapalony rowerzysta - fachowo wyjaśni Ci różnice między poszczególnymi modelami, dopasuje wielkość roweru do Twojej sylwetki (np. wielkość ramy), a wydając Ci optymalnie dobrany rower upewni się, że wszystko chodzi w nim tak jak należy. […] w supermarketach ciężko o takich fachowców.

Jaką rame?

Rodzaj materiału z którego jest wykonana zależy od ceny roweru. Te najtańsze będą miały ramy  chromowo-molibdenowe - lżejsze od stalowych, odporne na korozję, lepiej absorbują drgania. Droższe modele ramy wykonane z aluminium - lekkie, sztywne, dobrze przenoszą obciążenia. Rowery wyczynowe często ramy mają wykonane z włókien węglowych.

Hamulce

Obecnie najpopularniejsze wyposażenie rowerów stanowią trzy hamulce typu  v-brake . Są lekkie, proste w konstrukcji i dobrze przekazują siłę uścisku dłoni (pod warunkiem, ze są dobrze wyregulowane i nie mają startych klocków). W lepszych modelach spotyka się również  hamulce tarczowe - bardzo dobrze spełniają swoje zadanie w trudnych warunkach pogodowych. Wykazują się większą niezawodnością ale są kosztowniejsze w serwisowaniu.

Manetki, linki, tryby i przekładnie czyli właściwe przerzutki

Przerzutki są tym elementem roweru, który ma kluczowe znaczenie dla maksymalnego wykorzystania energii wkładanej w jego napędzanie i osiągnięcia optymalnej prędkości jazdy. Muszą posiadać odpowiedni zakres przełożeń odpowiadający warunkom w jakich będziesz się poruszać (rodzaj podłoża, stopień nachylenia terenu) i pozwalać na szybkie, bezzgrzytowe zmienianie "biegów"`.

Amortyzatory

Wybór amortyzatorów na rynku jest bardzo duży. Różnice między poszczególnymi modelami polegają na właściwościach systemu tłumiącego, ich konstrukcji i wadze. W zależności od modelu (za tłumienie odpowiedzialne są sprężyny, specjalne tworzywo (elastomer), olej powietrze albo kombinacje tych składników. Różne są też zakresy skokowe amortyzatorów (od kilku do ponad dwudziestu centymetrów).

Siodełko

Postęp w produkcji siodełek tez nastąpił znaczny. Obecnie siedziska mają wyprofilowane kształty, dopasowane do ergonomii miednicy i kości ogonowej. Dla zwiększenia komfortu jazdy siodełka wypełniane są różnego typu wkładami - od tworzyw sztucznych (gąbek) po `samoformujące się` substancje żelowe.

Akcesoria

"Goły" rower spełnia swoje zadanie - jeździ. Jest jednak sporo akcesoriów, które mogą zwiększyć komfort i bezpieczeństwo jazdy. Wybór takich produktów jest ogromny: od prędkościomierzy, przez lampki, błotniki, podnóżki, uchwyty na bidon, dzwonki na torebkach i sakiewkach kończąc. Ważne jest aby podchodzić do nich z umiarem bowiem każdy dodatkowy element dołączony do roweru zwiększa jego wagę.

Cena

Ile zatem konkretnie przygotować pieniędzy? Jeżeli rower będzie nam służył okazjonalnie 1000-1500 złotych w zupełności wystarczy na nowy rower. Używany jednoślad spokojnie kupimy nawet za 300-600 złotych. Jeśli chcemy mieć w rowerze wszystkie najnowocześniejsze komponenty na rynku (bez zbędnych fajerwerków w stylu pozłacanej kierownicy) jego cena będzie wynosiła ok. 17 000 tys. zł.

Pon., 27 Mj. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: