Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kącik motoryzacyjny. Na co należy zwrócić uwagę kupując polisę ubezpieczeniową AC

Kącik motoryzacyjny. Na co należy zwrócić uwagę kupując polisę ubezpieczeniową AC fotolia.pl

Ubezpieczenie AC (autocasco) jest jednym z ubezpieczeń komunikacyjnych dobrowolnych. W przeciwieństwie do obowiązkowych polis OC (odpowiedzialności cywilnej), których zawartość jest regulowana prawem, ubezpieczenia AC mogą wyglądać różnie w różnych towarzystwach ubezpieczeń. Dlatego decydując się na wykupienie polisy autocasco warto zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii, a mianowicie na:

 1. Zakres ubezpieczenia – szkody objęte polisą.
Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na rodzaj zdarzeń, od których będziemy ubezpieczeni (zazwyczaj towarzystwa ubezpieczają pojazdy od: kolizji, pożaru, uszkodzeń spowodowanych gradem itd.) Niektóre, oferują w pakiecie dodatkowe opcje (np. ubezpieczenie kluczyków samochodowych skutkujące w przypadku ich kradzieży, wymianą wszystkich zamków w pojeździe). Jednak równie ważne jak to od czego będziemy ubezpieczeni jest to czego polisa nie obejmie. W szczególności powinniśmy się upewnić czy ubezpieczeniem jest objęta kradzież auta. A jeśli tak, to w jakich okolicznościach oraz z jakimi zastrzeżeniami. Być może trzeba będzie dopłacić także za ubezpieczenie szyb i wyposażenia dodatkowego.

2. Suma ubezpieczenia.
Jest to wielkość ponoszonej przez ubezpieczyciela odpowiedzialności. Suma ubezpieczenia powinna dobrze określać wartość naszego pojazdu, nie powinniśmy jej zaniżać, gdyż w przypadku zaistnienia szkody ewentualne odszkodowanie też zostanie pomniejszone. Powinniśmy też zwrócić uwagę na to od jakiej wartości pojazdu została wyliczona składka (czy od wartości brutto, czy też netto). Wiele towarzystw wylicza składki od wartości brutto, a odszkodowanie wypłacane jest już jak od kwoty netto.

3. Udział własny przy likwidacji szkody.
Udział własny to procent sumy ubezpieczenia, który ubezpieczony zobowiązuje się pokryć z własnej kieszeni przy likwidacji szkody. Najczęściej stosuje się go w przypadku kradzieży na terytorium państw, gdzie ryzyko wystąpienie tego zdarzenia jest wysokie (np. Rosja. Ukraina itp.) lub jeśli w okresie ubezpieczenia jest to druga, bądź kolejna szkoda. Najlepiej jeśli ten udział jest jak najmniejszy lub go nie ma. Jeśli jest, to otrzymamy odszkodowanie zmniejszone o udział własny. W wielu firmach ubezpieczeniowych udział własny jest dobrowolny. Ale i tu jest tzw. „haczyk”. Redukcja udziału własnego do zera następuje przez tzw. wykupienie, co oznacza, że w efekcie zapłacimy wyższą składkę.

4. Naprawa – części oryginalne a zamienniki.
Zapis dotyczący pochodzenia części zamiennych jest szczególnie istotny w przypadku rozliczeń gotówkowych - zamienniki są znacznie tańsze niż oryginalne części, co powoduje że gdy zgodzimy się na wycenę wg wartości zamienników, otrzymamy zdecydowanie niższe odszkodowanie niż gdy deklarujemy chęć naprawy samochodu częściami oryginalnymi.

5. Poziom franszyzy integralnej (minimalnej wysokości szkody, poniżej której zakład ubezpieczeń nie ponosi odpowiedzialności).
Rozróżniamy dwie franszyzny: franszyznę integralną – ubezpieczyciel nie odpowiada za szkody, których wartość nie przekracza przyjętej w umowie i franszyzna redukcyjna- czyli wartość o którą zostanie pomniejszone odszkodowanie.

6. Wyłączenie odpowiedzialności ubezpieczyciela.  
Towarzystwo określa, w jakich sytuacjach odmówi wypłaty odszkodowania. Najczęściej świadczenie nie zostanie wypłacone, gdy:

a. Kierowca uszkodził samochód, prowadząc go bez odpowiednich dokumentów (ważny dowód rejestracyjny, prawo jazdy) lub pod wpływem alkoholu bądź narkotyków.
b. Kierowca oddalił się bez uzasadnionej przyczyny z miejsca wypadku.
c. Skradziono samochód, w którym kierujący pozostawił kluczyki i dowód rejestracyjny, bądź pojazd nie był zabezpieczony zgodnie z konstrukcją.
d. Do utraty samochodu doszło z powodu rażącego niedbalstwa ubezpieczonego.
e. Pojazd brał udział w wyścigach, konkursach lub był używany do nauki jazdy (istnieje możliwość rozszerzenia zakresu ubezpieczenia o naukę jazdy).
f. Szkody spowodowane są działaniami wojennymi, związanymi ze stanem wojennym lub wyjątkowym, gdy pojazd użyty był w akcjach protestacyjnych, blokadach dróg i strajkach.

7. Kwestia holowania auta.
Dobrze jest, jeśli w ubezpieczeniu mamy zapis o bezpłatnym holowaniu pojazdu do miejsca zamieszkania, a nie jedynie do najbliższego punktu serwisowego. Zwróćmy przy tym uwagę na ograniczenia kwotowe i kilometrowe.

Pamiętajmy!
Zanim wykupimy polisę ubezpieczenia AC (Auto-Casco) zawsze należy przeczytać Ogólne Warunki Umowy Ubezpieczenia, a po przystąpieniu do ubezpieczenia opłacać składki w terminie.

Źródło: direct.ubezpieczenie.com.pl, ubezpieczenia.net.pl oraz ubezpieczenia-komunikacyjne.pl

Pon., 26 Lst. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa