„Uczniowie z Ukrainy z doświadczeniem uchodźstwa w polskim systemie edukacji” – taki tytuł nosi raport przygotowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z UNICEF.
Opracowanie zostało przygotowane w oparciu o dane pochodzące z serwisu Otwarte Dane oraz dane uzyskane w trybie dostępu do informacji publicznej od organów administracji publicznej. Co zatem mówią dane przekazane w raporcie?
Prawie 7% uczniów to cudzoziemcy
Według oficjalnych statystyk MEN, w roku szkolnym 2023/24 we wszystkich typach placówek, zarówno publicznych, jak i niepublicznych, uczyło się 5,2 miliona osób – od przedszkolaków po dorosłych w szkołach policealnych. Blisko 7% z nich stanowili uczniowie cudzoziemcy z różnych krajów.
W polskim systemie edukacji jest 134 tys. ukraińskich dzieci i młodzieży z doświadczeniem uchodźstwa
Wiadomo jednak, że nie wszyscy młodzi uchodźcy z Ukrainy uczęszczają do polskich szkół. Na podstawie dostępnych danych nie można określić, ile jest takich osób. Autorzy raportu (zestawiając dane z ZUS, rejestru PESEL UKR i Systemu Informacji Oświatowej MEN) szacują, że może ich być pomiędzy 21 tys. a 143 tys.
Coraz więcej uczniów-uchodźców w szkołach ponadpodstawowych
Wśród 134 tys. uczniów-uchodźców z Ukrainy jest prawie 106 tys. uczniów szkół ponadpodstawowych i 28 tys. uczniów szkół ponadpodstawowych. W szkołach podstawowych liczba uczniów z Ukrainy utrzymuje się od dwóch lat na stałym poziomie, z tendencją do niewielkiego spadku. Z kolei odnośnie szkół ponadpodstawowych autorzy raportu wskazują na dynamiczny wzrost liczby uczniów – jest ich o prawie 120% więcej niż w kwietniu 2022 r.
Ryzyko pozostania poza systemem
Autorzy opracowania zwracają uwagę, że edukacja ponadpodstawowa jest mniej dostępna dla nastoletnich uchodźców z Ukrainy. Mimo dużego wzrostu liczby uczniów-uchodźców z Ukrainy, ich odsetek jest mniejszy niż w szkołach podstawowych. Oznacza to, że ryzyko pozostania poza systemem edukacji jest większe wśród młodzieży w wieku 15-18 lat, niż w przypadku dzieci w wieku 7-14 lat.
Uczniowie-uchodźcy wybierają szkoły branżowe
W raporcie zwrócono uwagę, że uczniowie z Ukrainy w porównaniu z pozostałymi rówieśnikami znacznie częściej kontynuują naukę w szkołach branżowych (o 66% częściej) i w technikach (o 14% częściej). Rzadszym wyborem są licea ogólnokształcące.
Jak podają autorzy opracowania, szczegółowy raport na temat sytuacji uczniów-uchodźców z Ukrainy w polskich szkołach, oparty na studiach przypadków i ankiecie, jest obecnie w przygotowaniu.
Z raportem można zapoznać się TUTAJ.