W wielu samorządach osoby zarządzające oświatą dywagują na temat tego czy nauczyciel wspomagający w klasach integracyjnych to naprawdę nauczyciel, czy można potraktować go jak specjalistę psychologa, bibliotekarza, logopedę czy doradcę zawodowego, a w związku z tym, czy można mu ustalić mu większy wymiar czasu pracy?
Nauczyciel wspomagający, to termin potocznie określający nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej zatrudnianego dodatkowo w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi oraz w przedszkolach i szkołach integracyjnych w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego (§6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych). Biorąc powyższe pod uwagę nie ma żadnych podstaw do odrębnego uregulowania na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela ww. nauczycielom tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, gdyż wymiar ten został ustalony na podstawie art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela i wynosi dla nauczycieli zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy 18 godzin tygodniowo.
Wątpliwości dotyczące tej kwestii miał Prezydent Nowego Sączą, więc postanowił zapytać u źródła, skierował wiec pismo do MEN.
Odpowiedź resortu jest jednoznaczna (załączamy ją w całości poniżej). Do nauczyciela wspomagającego nie można stosować przepisów art. 42 ust. 7 pkt 3 ustawy Karta Nauczyciela, a tym samym podwyższać mu tygodniowego, obowiązkowego wymiaru czasu pracy.
Nauczyciele ci, bowiem nie mogą być zaliczeni do kategorii specjalistów, o czym wyraźnie przekonuje brzmienie §6 ust. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych, gdzie prawodawca zakreślając zakres zadań nauczycieli wspomagających mówi o ich relacjach z innymi nauczycielami i ze specjalistami. Oznacza to, że nauczyciel wspomagający musi być traktowany jak nauczyciel tablicowy. Mają, zatem w jego przypadku zastosowanie przepisy art. 42 ust. 3, nie zaś art. 42 ust. 7 pkt 3. Karty Nauczyciela.
Marek Wójcik
Grzegorz Kubalski