Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Okiem prawnika. Sekretarz gminy lub powiatu musi być apartyjny, a nie apolityczny

Okiem prawnika. Sekretarz gminy lub powiatu musi być apartyjny, a nie apolityczny fotolia.pl

Przepis artykułu 5 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych mówi, że sekretarz nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani przynależności do nich. W uzasadnieniu do projektu ustawy o pracownikach samorządowych autorzy podkreślali, że , że cyt. „w przypadku sekretarza wskazano wprost w ustawie zakaz tworzenia i uczestniczenia w partiach politycznych, co wskazuje, że stanowisko to ma być apolityczne.” Intencja ustawodawcy wydawało się była jasna w praktyce jednak powołany przepis jest interpretowany bardzo ściśle.

Apartyjność czy inaczej bezpartyjność oznacza  brak przynależności do jakiejkolwiek partii politycznej czyli do  organizacji występującej pod określoną nazwą, stawiającej sobie za cel udział w życiu publicznym poprzez wywieranie metodami demokratycznymi wpływu na kształtowanie polityki państwa lub sprawowanie władzy publicznej (definicja partii politycznej art. 1 ustawy o partiach politycznych).

Apolityczność jest pojęciem szerszym i oznacza zasadę prawną, która zobowiązuje osoby sprawujące określone funkcje publiczną do nieangażowania się w żadną działalność polityczną. Zatem jest to pojęcie znacznie szersze niż wymóg bezpartyjności. Należy zaznaczyć, że na gruncie niektórych innych ustaw w stosunku do funkcjonariuszy publicznych ustawodawca rzeczywiście wprowadza nakaz bycia apolityczny. Przykładem jest wymóg stawiany Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych, który nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej niedającej się pogodzić z godnością jego urzędu.  

Jaki jest z tego wniosek. Sekretarz może angażować się w działalność polityczną, może zatem przykładowo kandydować w wyborach, w tym z list partyjnych (przykładowo wyrok SO w Opolu z dnia 8 grudnia 2011 r. sygn. V Pa133/11), jeżeli jest radnym może angażować się w pracę klubu radnych (Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 4 kwietnia 2011 r. NK-N.4131.143.2011.MW2), może brać udział w kampanii wyborczej oraz okazywać poparcie dla partii politycznych.

Warto jednak zauważyć, że nadmierne zaangażowanie się w działalność polityczną może w niektórych przypadkach skutkować rozwiązaniem stosunku pracy z sekretarzem. Podstawą nie będzie tu jednak naruszenie art. 5 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych ale inne przyczyny np. utrata zaufania do pracownika (przykładowo wyrok Naczelnego  Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 19 czerwca 2012 r. sygn. II OSK 870/12, o wyroku pisaliśmy szerzej tutaj ).

Bernadeta Skóbel

Wt., 8 St. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel