Jak Państwo pamiętacie tuż po Zgromadzeniu Ogólnym Związku Powiatów Polskich, które miało miejsce w dniu 13 kwietnia br., informowaliśmy m.in. o stanowisku podjętym przez Delegatów, a dotyczącym tematyki zarządzania przez starostów zasobami Skarbu Państwa.
W stanowisku tym starostowie wnosili o podjęcie inicjatywy legislacyjnej, zmierzającej do przejęcia przez starostów zarządu mieniem Skarbu Państwa sprawowanego obecnie przez Agencję Nieruchomości Rolnych (ANR) i Agencję Mienia Wojskowego (AMW).
Tego typu rozwiązanie, zdaniem samorządowców, winno było wpłynąć na: ujednolicenie procedury zbycia i dzierżawy tego majątku, przyspieszenie prowadzenia procesów prywatyzacyjnych, poprawę jakości i przejrzystości gospodarki nieruchomościami, zwiększenie wpływów do budżetu Państwa oraz na poprawienie wizerunku władzy publicznej.
Starostowie podkreślali także, że zarządzanie, sprzedaż i inne zagospodarowanie tej części mienia Skarbu Państwa, jaką obecnie wykonują, nie budzi zastrzeżeń.
"Ta sfera jest pod ścisłą kontrolą organów Państwa, opinii społecznej i organów samorządowych. Ponadto powiaty wykonują liczne usługi administracyjne w procesie gospodarowania mieniem zarządzanym przez Agencję Nieruchomości Rolnych i Agencję Mienia Wojskowego. Ponosimy, z tego tytułu, znaczące koszty, a nie uzyskujemy żadnych dochodów." - czytamy w przytaczanym stanowisku.
W tej sprawie interweniował także Pan Mieczysław Augustyn, Senator RP, a efektem tego działania było otrzymanie w ostatnim czasie przez biuro ZPP odpowiedzi z Ministerstwa Skarbu Państwa.
Znajdujemy w niej kilka interesujących wątków.
Pierwszym z nich jest obawa Ministerstwa Skarbu Państwa o to, że przejęcie przez powiaty zarządu nad mieniem Skarbu Państwa wiązałoby się z koniecznością likwidacji dwóch agencji rządowych zajmujących się tą tematyką. Zdaniem resortu na obecnym etapie takie działania nie znajdują uzasadnienia. Dodatkowo w piśmie czytamy, że: "(...) Decentralizacja zarządzania mieniem Zasobu nie będzie gwarantować stosowania przez starostów spójnej polityki w tym zakresie(...)"
Dziwi nas takie stanowisko, tym bardziej w kontekście możliwości osiągnięcia przez budżet państwa: po pierwsze znaczących oszczędności z tego tytułu, a po wtóre wręcz zwiększenia wpływów do budżetu.
Dodatkowo, w przywoływanym piśmie resort podnosi, że: "(...) proponowane przejęcie przez starostów zarządzania Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa znacznie utrudniłoby planowanie i generowanie przychodów Funduszu Rekompensacyjnego, co w efekcie doprowadziłoby do braku płynności wypłat rekompensat(...)".
Niejako puentując resort informuje, iż: "(...) propozycje związane z przeniesieniem uprawnień dotyczących zagospodarowania nieruchomości będących obecnie w ANR i AMW na Skarb Państwa reprezentowany przez starostów oraz JST były analizowane wcześniej, jednak właściwe organy nie znalazły uzasadnienia dla wprowadzenia stosownych regulacji ustawowych rozwiązujących omawianą kwestię(...)".
Czy resort przyjmując taką postawę kieruje się racjonalnymi przesłankami? Trudno o odpowiedź twierdzącą.
Rafał Rudka
Poniżej publikujemy pełną treść Stanowiska XV Zgromadzenia Ogólnego ZPP oraz odpowiedź udzieloną przez resort skarbu państwa.