Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej solidaryzuje się z uchwałą Związku Powiatów Polskich podjętą 13 kwietnia 2012 roku w sprawie uporządkowania i modernizacji dróg.
Zgadzamy się ze stwierdzeniem, iż od wielu lat największym wyzwaniem, stojącym przed samorządami terytorialnymi jest gruntowna modernizacja i rozbudowa sieci dróg. Zdajemy sobie sprawę, że nadrobienie wielkich zaniedbań w tym zakresie jest wyzwaniem, od realizacji którego zależy rozwój gospodarczy i społeczny w Polsce – czytamy w stanowisku XXVI Zgromadzenia Ogólnego ZGW RP.
Łączna sieć dróg w Polsce wynosi 378 tyś kilometrów, z czego aż 96 proc stanowią drogi zarządzane przez samorządy terytorialne. Są one niedofinansowane na wielką skalę.
W celu zmiany tej niekorzystnej sytuacji, zdaniem wójtów, niezbędne jest przede wszystkim kompleksowe uporządkowanie sieci drogowej, dostosowanie kategorii dróg do ich faktycznej roli, parametrów technicznych oraz obciążenia. Zgodnie z wyliczeniami Związku Powiatów Polskich oznacza to konieczność zmiany kategorii około 40 proc. istniejących dróg. Żeby doszło do modernizacji i rozbudowy sieci drogowej konieczne jest zapewnienie samorządom terytorialnym dodatkowych środków finansowych.
W związku z tym, zgodnie z ZPP, wójtowie stoją na stanowisku, że niezbędne będą:
- kontynuacja i zwiększenie środków Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych uwzględniając jednocześnie wysokość dofinansowania projektów gminnych i powiatowych w wysokości nie mniejszej niż 50 proc. kosztów projektu;
- utrzymanie rezerwy subwencji ogólnej przeznaczonej na inwestycje drogowe;
- opracowanie w nowym okresie funkcjonowania Unii Europejskiej programu operacyjnego przeznaczonego na poprawę dostępności terytorialnej kraju ze szczególnym naciskiem na inwestycje na drogi lokalne;
- stworzenie samorządom terytorialnym możliwości korzystania z Krajowego Funduszu Drogowego oraz wpływów z akcyzy na paliwa płynne;
- utworzenie funduszu składającego się ze środków wpływających z podatku VAT od wydatków majątkowych samorządu terytorialnego. Środki te przeznaczone byłyby na modernizację infrastruktury dróg lokalnych;
- opracowanie i wdrożenie przepisów zapewniających skuteczną ochronę dla zarządców dróg lokalnych nadmiernie eksploatowanych i niszczonych w okresie budowy dróg szybkiego ruchu i autostrad.
Pełna treść stanowiska dostępna jest poniżej.