Profil zaufany to środek identyfikacji elektronicznej, dzięki któremu obywatele mogą potwierdzić swoją tożsamość w Internecie oraz podpisać dokument podpisem elektronicznym, jeśli jest to niezbędne do załatwienia danej sprawy.
Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji - z powodu prac serwisowych Profil Zaufany będzie niedostępny od piątku 19 stycznia (od 20.00) do soboty 20 stycznia (do 16.00). Należy więc pamiętać, że załatwienie spraw urzędowych za pomocą usługi PZ w tym terminie będzie niemożliwe. W tym czasie niedostępna będzie też usługa składania podpisu zaufanego.
Jak założyć PZ?
Profil Zaufany można założyć i potwierdzić online, przy pomocy zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku. Jak to zrobić?
- Wypełnij formularz o założenie Profilu Zaufanego w systemie bankowości elektronicznej twojego banku.
- Operację potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym.
- Na Twój adres mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia konta.
Swoją tożsamość możesz także uwierzytelnić w punktach potwierdzających, np. urzędach i niektórych bankach. Wniosek o założenie PZ automatycznie wysyłasz przez Internet, kiedy rejestrujesz konto. Natomiast swoje dane potwierdzasz osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi Cię o okazanie dokumentu tożsamości. Następnie wydrukuje złożony przez ciebie wniosek i poprosi o jego podpisanie.
Źródło: MC