Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Sponsoring pomiędzy JST a podmiotem prywatnym. RIO wyjaśnia

Sponsoring pomiędzy JST a podmiotem prywatnym. RIO wyjaśnia fotolia.pl

Czy gmina może zawrzeć umowę sponsoringu z prywatnym przedsiębiorstwem, które chce przekazać środki finansowe w kwocie niższej niż 130 tys. zł w związku z lokalnym jubileuszem?

Firma chce przekazać ww. środki w szczególności na wykonanie muralu na budynku gminnym, w zamian za umieszczenie na tym muralu swojego logotypu oraz ewentualnie w zamian za inne działania promujące to przedsiębiorstwo.

Kielecka RIO rozpoznająca omawiane zagadnienie, po pierwsze wskazała, że umowa sponsoringu jest umową nienazwaną, która funkcjonuje w obrocie prawnym, lecz nie jest uregulowana w Kodeksie cywilnym.

Cechą takiej umowy jest odpłatne przysporzenie majątkowe przez podmiot gospodarczy na rzecz sponsorowanego w zamian za dokonywanie na rzecz sponsora określonych w umowie czynności ukierunkowanych na osiągnięcie przez niego korzyści kształtujących jego pozytywny wizerunek.

Umowa sponsoringu występuje w obrocie gospodarczym w związku z obowiązującą zasadą swobody zawierania umów. Zasada ta – w przypadku umów zawieranych przez JST, doznaje ograniczeń z uwagi na przepisy prawa, bowiem wszelkie zdarzenia ekonomiczno-finansowe muszą znaleźć odzwierciedlenie w budżecie JST.

Podstawą gospodarki finansowej JST jest uchwała budżetowa, której elementy składowe wyznacza art. 212 ustawy o finansach publicznych. Gospodarka finansowa jednostek jest oparta o operacje finansowe, które muszą mieć odzwierciedlenie w budżecie. Ustawodawca precyzyjnie określił zasady finansowania gmin wskazując w art. 3 i art. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego źródła ich finansowania.

Środki ze sponsoringu nie należą do tego katalogu. Dochodów ze sponsoringu nie przewidują również inne ustawy.

W konsekwencji, zdaniem RIO nie wydaje się prawnie dopuszczalne zawieranie przez gminę umów sponsoringu z obopólnymi korzyściami ekonomicznymi, które nie mają odzwierciedlenia w budżecie JST. Izba dodała nadto, że usługi sponsoringu wykraczają poza zadania użyteczności publicznej, do realizacji których gmina została powołana.

Wyjaśnienie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z 05.12.2023 r., znak: WI.54.61.2023

Źródło: bip.kielce.rio.gov.pl 

Pt., 8 Gr. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak