Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej

Wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej fotolia.pl

WSA w Łodzi - Poglądy z których wynika, że wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej powinien przybrać formę pisemną nie znajdują uzasadnienia w przepisach ustawy o samorządzie gminnym. Z całą zaś pewnością niezachowanie formy pisemnej nie wywołuje skutku w postaci nieważności przyjętej uchwały, tym bardziej że powszechnie wiadomym jest, iż obecnie korzystanie z elektronicznego przekazu informacji stało się standardem i nie można z tego tytułu czynić organom zarzutów.

Wojewoda wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na uchwałę rady gminy w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania świadczenia pieniężnego w formie zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim rządowym programem "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023. Zaskarżonej uchwale Wojewoda zarzucił istotne naruszenie prawa, poprzez:

  1. zmianę przez Przewodniczącego Rady Gminy porządku obrad sesji nadzwyczajnej przez włączenie dodatkowo 8 uchwał nieobjętych wnioskiem wójta oraz 1/3 ustawowego składu rady gminy, w tym zaskarżonej uchwały;
  2. zwołanie przez Przewodniczącego Rady sesji nadzwyczajnej Rady Gminy na podstawie ustnego wniosku.

Sąd skargę oddalił. W uzasadnieniu wyroku sąd wskazał, że przepisy prawa nie opisują w sposób kazuistyczny procedury zwołania sesji nadzwyczajnej, a zwłaszcza nie określają czy wniosek o zwołanie sesji ma być
w formie pisemnej, innej formie, czy też może zostać złożony ustnie. W ocenie Sądu treść ustawy o samorządzie gminnym wskazuje na to, że regulacja może dotyczyć zarówno wniosków pisemnych jak i ustnych (np. wniosków złożonych w trakcie trwającej sesji). Sąd podkreślił, że Statut Gminy również nie reguluje tej kwestii w sposób konkretny i jednoznaczny. Tym samym w odniesieniu do zarzutu zwołania sesji w oparciu o ustne wnioski stwierdzić należy, że wobec braku jednoznaczności treści prawa nie sposób stwierdzić, że w tym zakresie doszło do istotnego naruszenia prawa dotyczącego procedury podejmowania uchwał.

W uzasadnieniu wskazano dalej, że Sądowi znane są poglądy doktryny (tak np. S. Gajewski, A. Jakubowski (red.), Ustawa o samorządzie gminnym [w:] S. Gajewski, A. Jakubowski (red.), Ustawy samorządowe. Komentarz, Warszawa 2018, art. 20, Legalis), z których wynika, że wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej powinien przybrać formę pisemną. Jednakże tego rodzaju poglądy w ocenie Sądu nie znajdują uzasadnienia
w przepisach ustawy o samorządzie gminnym.

Sąd nie zgodził z wojewodą w zakresie zmiany przez Przewodniczącego Rady Gminy porządku obrad sesji nadzwyczajnej poprzez włączenie dodatkowo 8 uchwał nieobjętych wnioskiem wójta oraz 1/3 ustawowego składu rady gminy. Jak wynika bowiem z akt sprawy wniosek o zwołanie sesji złożony został przez:

  1. 1/3 ustawowego składu rady (dotyczył rozpatrzenia skargi na działanie Wójta Gminy),
  2. Wójta i wniosek ten dotyczył zwołania sesji nadzwyczajnej w celu "pilnego rozpatrzenia spraw przez radę".

Zdaniem Sądu się nie budzi wątpliwości, że posiedzenie Rady Gminy należało traktować jako sesję nadzwyczajną w rozumieniu art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.

Załączone do akt oświadczenie Wójta nie wskazuje faktycznie o podjęcie jakich konkretnie uchwał chodziło. Jednakże należy podkreślić, że jak wynika z akt sprawy do wiadomości mailowej o zwołaniu Sesji Rady Gminy Skierniewice na dzień 11 stycznia 2023 r. o godz. 10.00, wysłanej drogą elektroniczną do radnych w dniu 10 stycznia 2023 r., załączono porządek obrad wraz z projektami wspomnianych przez Wojewodę 8 uchwał, w tym projekt zaskarżonej Uchwały. Tym samym w ocenie Sądu uznać należy, że wypełniony został obowiązek wynikający z art. 20 ust. 1 zdanie drugie w związku z art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, tzn. radnym przekazano porządek obrad i projekty uchwał. Sąd na marginesie Sąd zauważył, że na sesji w tym dniu obecni byli wszyscy radni a zaskarżoną uchwałę podjęto jednogłośnie.

Wyrok WSA w Łodzi z 13 lipca 2023 r. sygn. II SA/Łd 512/23. Orzeczenie jest nieprawomocne.

Źródło: CBOSA

Czw., 10 Sp. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel