Radny, wójt, zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta są obowiązani do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym. Analogiczne przepisy dotyczące oświadczeń majątkowych znajdują się również w ustawach o samorządzie powiatowym i wojewódzkim.
Oświadczenie majątkowe majątku odrębnego osób zobowiązanych oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową. Oświadczenie majątkowe zawiera informacje o: zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków, komunalnej osoby prawnej lub od związku metropolitalnego mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych, dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu, mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 000 złotych oraz zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone.
Coroczne oświadczenie majątkowe zobowiązani samorządowcy składają do 30 kwietnia danego roku, ujawniając w nim stan swojego majątku na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
W tym roku dzień 30 kwietnia przypada w niedziele, po której następuje dzień ustawowo wolny od pracy tj. 1 maja. Stąd też, złożenie oświadczenia w pierwszym dniu następującym po dniu ustawowo wolnym od pracy będzie stanowiło zachowanie terminu. W 2023 roku należy złożyć oświadczenia majątkowe najpóźniej do 2 maja 2023 r., za rok 2022.
Oświadczenie należy złożyć w następujący sposób:
- radny przewodniczącemu rady (gminy, powiatu), sejmiku województwa,
- wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek oraz przewodniczący rady (gminy, powiatu) oraz przewodniczący sejmiku województwa oświadczenie majątkowe wojewodzie,
- zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta składają wójtowi (prezydentowi miasta, burmistrzowi),
- wicestarosta, członek zarządu powiatu, sekretarz powiatu, skarbnik powiatu, kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty składają staroście,
- wicemarszałek województwa, członek zarządu województwa, sekretarz województwa, skarbnik województwa, kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa składają marszałkowi województwa.
Oświadczenia składa się według wzorów określonych rozporządzeniami Prezesa Rady Ministrów.