Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Konwent Powiatów Województwa Łódzkiego o decyzjach w sprawie dopuszczalnego poziomu hałasu

Konwent Powiatów Województwa Łódzkiego o decyzjach w sprawie dopuszczalnego poziomu hałasu fotolia.pl

W wydanym stanowisku Konwent Powiatów Województwa Łódzkiego zwrócił się do Ministra Klimatu i Środowiska o podjęcie działań w sprawie zmian w prawodawstwie dotyczących wydawania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu.

W stanowisku przedstawiono przebieg postępowania w sprawie wydania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu w sprawie rozwiązania problemu ponadnormatywnej emisji hałasu z uciążliwego akustycznie zakładu przemysłowego. Starostowie zwrócili uwagę, że przed wejściem w życie zapisów ustawy z dnia 11 sierpnia o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach, Starosta mógł zawnioskować do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska o przeprowadzenie kontroli zakładu obejmującej przeprowadzenie takich pomiarów i w oparciu o nie, o ile zostaną wypełnione odpowiednie przesłanki, wydać taką decyzję.

Po przeprowadzonej nowelizacji przepisów Starosta nie może już korzystać z wyników badań GIOŚiu. Sprawia to, iż musi zlecić przeprowadzenie takich badań firmie zewnętrznej lub przeprowadzić je samemu. Z uwagi na znaczne koszty zakupu takiego sprzętu, konieczność odpowiedniego przeszkolenia pracowników i problemy kadrowe, zastosowanie własnych pomiarów ma w Polsce charakter incydentalny (przeprowadzony wywiad wykazał, iż takie rozwiązanie stosowane jest wyłącznie w Urzędzie Miasta Gdańsk). Sprawia to, że takie badania będą zlecane firmom zewnętrznym, a koszt (mogący sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych w skomplikowanych przypadkach) będzie stanowił znaczne obciążenie dla budżetów Powiatów. Ponadto przeprowadzenie takich badań będzie musiało być poprzedzone postępowaniem w trybie przepisów prawa regulujących zamówienia publiczne (co je znacznie przedłuży).

W stanowisku zwrócono uwagę, że zgodnie z zapisami art. 403 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1219 z późn. zm.) do zadań Powiatów należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400 a tej ustawy – przepis ten nie umożliwia sfinansowania takich badań ze środków budżetowych przewidzianych na ochronę środowiska i gospodarkę wodną, a ustawodawca wprowadzając tę zmianę nie zwiększył jednocześnie puli środków przekazywanych Powiatom na realizację zadań z tego zakresu.

Z kolei w wyniku nowelizacji tych przepisów wszelkie sprawy związane z ponadnormatywną emisją hałasu zostały przekazane w większości do Starostw Powiatowych (do Starostwa Powiatowego w Radomsku przekazano dotychczas 7 takich spraw), którym nie zagwarantowano środków umożliwiających sprawne procedowanie spraw w tym zakresie.

Śr., 2 Lt. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska