Na posiedzeniu komitetu monitorującego Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006 przedstawiono dane prezentujące efekty rzeczowe realizacji projektów dofinansowanych przez Fundusz Spójności w sektorze środowisko i w sektorze transport. W pierwszym sektorze zrealizowano 90 projektów o łącznej wartości kosztów kwalifikowanych 4,3 mld euro i dofinansowaniem w wysokości niemal 3 mld euro. W drugim zrealizowano 38 projektów o łącznej wartości kosztów kwalifikowanych 3,6 mld euro i przyznanym dofinansowaniu w wysokości 2,7 mld euro.
W sektorze środowiskowym większość projektów (79) to były przedsięwzięcia z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, 8 z gospodarki odpadami i 1 poprawiający jakość powietrza. Do końca 2010 r. wybudowano lub zmodernizowano ponad 9 tys. km kanalizacji sanitarnej, niemal 3 tys. km sieci wodociągowej i 1 tys. km kanalizacji deszczowej. Zbudowano lub zmodernizowano: 90 oczyszczali ścieków, 7 spalarni osadów ściekowych, 13 suszarni osadów, 109 stacji uzdatniania i ujęć wody, ponad 2,6 tys. przepompowni ścieków oraz 132 km sieci ciepłowniczej i 532 węzły grzewcze.
W sektorze transportowym na wszystkie 38 zrealizowanych z dofinansowaniem FS projektów - 23 były przedsięwzięciami inwestycyjnymi. 15 z nich to projekty drogowe, a 8 kolejowe. W ramach projektów drogowych do końca 2010 r. wybudowano lub zmodernizowano 281,4 km (po zakończeniu wszystkich projektów będzie to 313,8 km) autostrad (A1, A2, A4), 70,7 km (i tyle założono) dróg ekspresowych (S1, S8), 396,5 km (i tyle założono) dróg krajowych (DK2, DK4, DK7, DK18, DK50) oraz 30 węzłów drogowych (budują się jeszcze 4). Do tego 37 (łącznie 41) miejsc obsługi pasażerów, 456 (łącznie 491) obiektów mostowych, 43 stacje pomiaru ruchu, 28 stacji pogodowych. W ramach projektów kolejowych do końca 2010 r. zmodernizowano 475,6 km (docelowo po zakończeniu wszystkich projektów 490 km) linii kolejowych (E20, E30, E65), 6 lokalnych centrów sterowania, 17 (docelowo 19) stacji kolejowych, 124 peronów; ponad 1 tys. km torów, 854 km sieci trakcyjnej, 579 rozjazdów, 346 (docelowo 375) obiektów inżynieryjnych (skrzyżowań i przejść podziemnych dla pieszych, przejazdów kolejowych).
MRR podkreśla, że dzięki Funduszowi Spójności udało się: poprzez autostradę A4 uzyskać przez Polskę pierwsze połączenie autostradowe z siecią TEN-T w pozostałych krajach UE; zmodernizować oba przygraniczne odcinki linii kolejowej E20 łączącej sieć TEN-T w zachodniej części UE z zewnętrzną granicą UE; najdłuższy w Polsce ciąg autostradowy o długości ponad 400 km (autostrada A4 Szarów – zachodnia granica państwa); uzyskać dwa nowoczesne połączenia kolejowe sieci polskiej z niemiecką na szlakach tzw. korytarzy paneuropejskich (linie E20 i E30); zmodernizować autostradę, która w niemal niezmienionej postaci dotrwała od lat 30-tych XX w. (autostrada A4 Wrocław-Krzywe); zbudować pierwsze w Polsce przejść dla zwierząt umiejscowionych ponad linią kolejową (E20 Rzepin – granica państwa).