Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zespół infrastruktury KWRziST jak pędzące TGV (ze stacją pośrednią przy rezerwie subwencji ogólnej)

Zespół infrastruktury KWRziST jak pędzące TGV (ze stacją pośrednią przy rezerwie subwencji ogólnej) fotolia.pl
Przyrównanie do superszybkiej dumy francuskiej kolei nie bierze się niestety z zakresu przedmiotowego obrad. Na odcinku kolejowym nie zanosi się na duże zmiany. W porównaniu chodzi o szybkość przebiegu spotkania. Dwunastopunktowy porządek pokonaliśmy w iście ekspresowym tempie. Głównie z braku uwag do przedstawionych przez stronę rządową projektów. Ale jak to z polską koleją pełną niespodzianek bywa, zespołowy ekspres zanim dotarł do celu, miał swoje stacje pośrednie.
Pierwszym przystankiem był pakiet spraw dotyczących nowych regulacji gospodarki odpadami. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi wywołał wątpliwość, czy MŚ w erze komunikacji elektronicznej i ministerstwa ds. cyfryzacji musi koniecznie żądać sprawozdań papierowych. Podobno prawnicy mówią, że inaczej nie można, bo tak każe ustawa. Po krótkim postoju, w trakcie którego po ożywionej wymianie poglądów na temat wyższości formy elektronicznej nad papierową, projekt wstępnie uzgodniono, z zastrzeżeniem uzupełnienia o możliwość przesyłania sprawozdań drogą elektroniczną.

Przy następnych projektach z tego pakietu zatrzymaliśmy się tylko na chwilę. Ale nie z powodu niewielu uwag. Wręcz przeciwnie. Do projektów rozporządzeń MŚ w sprawach: a) szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o  uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych; b) poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami; c) szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych; d) szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości – samorządy miejskie przesłały sporo uwag na piśmie. MŚ ma odnieść się do nich w terminie do 9 grudnia.

Drugą stacją pośrednią, tuż u kresu podróży był punkt potraktowany jako tzw. sprawa różna, ze względu, iż nie był to projekt aktu prawnego, a jedynie uzgodnienie stanowiska Zespołu. Ale sprawa jest ważna, szczególnie dla środowiska powiatowego i miast na prawach powiatów. Chodzi bowiem o ustalenie kryteriów podziału rezerwy subwencji ogólnej. Na podstawie art. 26 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, rezerwa przeznaczona jest na trzy rodzaje wydatków: 1) inwestycje na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu; 2) utrzymanie rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2 tys. pojazdów na dobę, 3) remont, utrzymanie, ochronę i zarządzanie drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu. Wysokość rezerwy ustala się w kwocie nie mniejszej niż w roku bazowym. Pismem z 9 listopada ówczesne Ministerstwo Infrastruktury (obecnie: Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej) zaproponowało, by w przypadku dofinansowania promowych przepraw rzecznych (wiadomo wszystkim, że chodzi o jeden w Polsce przypadek – Świnoujście) kwota dofinansowania w roku 2012 była nie większa niż w br. Oznaczałoby to, że z góry wiadomo precyzyjne ile pieniędzy Świnoujście dostanie. Przedstawiciel ZPP i obecny na posiedzeniu prezydent tego miasta zaapelowali, by nie budować zasad, które z góry określają ile określony beneficjent otrzyma pieniędzy jeszcze przed złożeniem wniosku. Prezydent Świnoujścia jako dodatkowe, indywidualne uzasadnienie swojego wniosku, przedstawił sytuację finansową portu i rosnące koszty jego obsługi, niezależne od samorządu miasta. Wywiązała się dyskusja, ale ostateczne stanowisko nie zostało przyjęte. Określono termin składania wniosków przez samorządy na 17 lutego 2012 r., by móc jak najszybciej uruchomić pieniądze z rezerwy. Ustalono także, że w maju 2012 r. Zespół zbierze się, by opracować nowe kryteria na rok 2013.

Na koniec na trasie zespołowego ekspresu nastąpił przystanek w ogóle nie przewidziany. Burmistrz Gołdapi, wiceprezes ZMP Marek Miros wniósł postulat, by budowa i remonty dróg gminnych i powiatowych były priorytetem w najbliższych latach, i aby Zespół poparł tę inicjatywę (już popartą przez zarząd ZMP oraz Kongres Miast Polskich). Zdaniem inicjatora należy opracować narodowy program budowy dróg oraz zdobyć fundusze na współfinansowanie przez UE w latach 2014- 2020. Strona rządowa zasugerowała, by najpierw wszystkie korporacje samorządowe porozumiały się w tej sprawie, by nie było osobnych wniosków każdej z nich. Przedstawiciel MF powiedział wprost, iż w budżecie państwa nie widzi możliwości znalezienia nowego źródła dofinansowania tych zadań i nie spodziewa się, by takie się pojawiło. Zespół ustalił, że problem ten można zgłosić w ramach zaproponowanej przez ministra M. Boniego, jako nowego współprzewodniczącego KWRiST, debaty o sprawach systemowych.
Pon., 12 Gr. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża