Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Odmiejscowienie rejestracji aktów zgonu – Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego wydało stanowisko

Odmiejscowienie rejestracji aktów zgonu – Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego wydało stanowisko fotolia.pl

Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego odniosło się do zaprezentowanej przez Związek Gmin Wiejskich RP koncepcji odmiejscowienia rejestracji aktów zgonu. „Każda koncepcja, której celem jest usprawnienie funkcjonowania administracji publicznej oraz ułatwienie załatwiania spraw przez obywateli zasługuje na rozważenie i podjęcie działań mających na celu wdrożenie do realizacji” – czytamy w stanowisku.

ZGWL odniosło się do propozycji w tej sprawie, którą Zrzeszenie zgłosiło do resortu spraw wewnętrznych już w 2018 roku.

Nawiązano także do toczących się prac legislacyjnych dotyczących wdrożenia nowego sposobu dokumentowania i rejestracji zgonu. W ramach konsultacji społecznych rządowego projektu ustawy o stwierdzaniu, dokumentowaniu i rejestracji zgonów, ZGWL zgłosiło szereg uwag odnoszących się do usprawnienia procesu rejestracji aktu zgonu uwzględniając przepływ informacji między wszystkimi podmiotami biorącymi udział w realizacji tego zadania. Zdaniem organizacji, zawarte w projekcie rozwiązania odnoszące się do zastosowania technologii informatycznych oraz komunikacji elektronicznej wskazują, że udział osoby zgłaszającej zgon będzie bezcelowy. „Prowadzone analizy w tym zakresie wyraźnie uwidaczniają, że konieczność zgłoszenia się do urzędu stanu cywilnego w celu zarejestrowania aktu zgonu jest niepotrzebna. Weryfikacja danych prowadzona przez kierownika usc w procesie rejestracji aktu zgonu polega wyłącznie na sprawdzeniu informacji zawartych w dokumentach (karta zgonu) lub rejestrach publicznych (rejestr stanu cywilnego, rejestr PESEL)” – czytamy.

Technologie informatyczne i skomunikowanie systemów teleinformatycznych pozwoli na bezpośredni przepływ danych między podmiotami uczestniczącymi w procesie stwierdzania, dokumentowania i rejestracji zgonu bez potrzeby angażowania obywateli.

W związku z powyższym, Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego wnioskuje o podjęcie działań organizacyjnych i legislacyjnych w porozumieniu z Ministrem Zdrowia, których efektem będzie wypracowanie rozwiązania funkcjonalnego i w jak największym stopniu odciążającego obywatela.

Pon., 15 Lt. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska