Zgłoszenie zawarte w uwagach do rozpatrywanych wstępnie na posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej KWRiST dotyczyło przeprowadzenia dyskusji nad ustawą Prawo ochrony środowiska. W związku z powyższym, Związek Powiatów Polskich przekazał swoje wątpliwości co do ustawy.
Wskazania przekazane przez Prezesa Zarządu Związku Powiatów Polskich mają charakter wstępny. Jednocześnie Związek ma nadzieję, że z udziałem wszystkich zainteresowanych podmiotów będzie możliwe rozpoczęcie roboczych prac nad nowelizacją przedmiotowych przepisów Prawa ochrony środowiska.
Współprzewodniczącym Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej KWRiST przekazane zostały następujące uwagi:
- Przywołana ustawa – w formie projektu – nie została zaopiniowana przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, w związku z czym zasadne jest przeprowadzenie dyskusji na jej temat i zasygnalizowanie przepisów, które budzą sprzeciw lub wywołują wątpliwości. Uważamy, że dobrą okazją do takiej dyskusji jest właśnie procedowanie rozporządzeń wydawanych w odniesieniu do przepisów tej ustawy. Na pierwszy plan w tym zakresie wysuwają się przepisy kreujące nowe obowiązki zarządców dróg oraz przepisy dotyczące nakładania kar administracyjnych.
- Art. 117a Prawa ochrony środowiska (art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska)
We wskazanej jednostce wprowadzono obowiązki dotyczące konieczności przekazania danych lub informacji ciążące nie tylko na takich zarządcach dróg, którzy posiadają „główne drogi” (zdefiniowane w Prawie ochrony środowiska), ale również na tych, którzy takowych dróg nie posiadają. Nałożenie obowiązku przekazania informacji o tym, że ktoś głównej drogi w swoim zarządzie nie ma (czyli np. większość zarządców dróg powiatowych), obciążonego karą administracyjną w wysokości 1000 zł (!) za każdy dzień opóźnienia w przekazaniu informacji uważamy za nieproporcjonalne i zwyczajnie niepotrzebne.
Ponadto brzmienie art. 117a ust. 4 i 7 Prawa ochrony środowiska oraz przepisów dotyczących kar, o których mowa poniżej, powoduje, że trudno przesądzić, czy na zarządcę drogi, który wykazał się należytą starannością, nie zostanie nałożona kara administracyjna. - Tytuł V, dział III, Rozdział 6 Prawa ochrony środowiska „Kary pieniężne za uchybienia w zakresie sporządzania strategicznych map hałasu oraz programów ochrony środowiska przed hałasem”, art. 315f-315k POŚ (art. 1 pkt 18 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska).
W tych przepisach wprowadzono administracyjne kary pieniężne, które mają być nakładane na szereg podmiotów lub organów, które nie wykonają obowiązków określonych m.in. w art. 117a Prawa ochrony środowiska. Przepisy te budzą poważne wątpliwości co do ich zgodności z Konstytucją RP w zakresie samej zasadności ich obowiązywania, wysokości kar oraz sposobu ich wymierzania.