Jednostki samorządu terytorialnego mogą być emitentami tzw. obligacji przychodowych. Zgodnie z art. 23b ust. 7 ustawy o obligacjach środków gromadzonych na rachunku przeznaczonym do gromadzenia przychodów z przedsięwzięcia oraz świadczeń emitenta należnych obligatariuszom od emitenta obligacji przychodowych w wykonaniu zobowiązań wynikających z tych obligacji nie uwzględnia się przy ustalaniu ograniczeń zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Obligacje przychodowe mogą przyznawać obligatariuszowi prawo do zaspokojenia swoich roszczeń z pierwszeństwem przed innymi wierzycielami emitenta:- z całości albo z części przychodów lub z całości albo części majątku przedsięwzięć, które zostały sfinansowane ze środków uzyskanych z emisji obligacji, lub
- z całości albo z części przychodów z innych przedsięwzięć określonych przez emitenta.
W przypadku przyznania obligatariuszom prawa do zaspokojenia swoich roszczeń z przychodów z określonego przedsięwzięcia, wszystkie przychody z takiego przedsięwzięcia powinny wpływać na rachunek bankowy, przeznaczony wyłącznie do ich gromadzenia i dokonywania wypłat. Emitent nie może dokonywać wypłat środków z tego rachunku dla celów innych niż zaspokojenie roszczeń obligatariuszy. W odniesieniu do środków znajdujących się na rachunku bankowym, nie przysługuje prawo potrącenia. Emitent może dokonywać wypłat z rachunku bankowego w innych celach niż zaspokojenie roszczeń obligatariuszy wyłącznie kwot przewyższających kwotę wystarczającą do zaspokojenia ich roszczeń wynikających z obligacji w okresie następnych 12 miesięcy, o ile możliwość taką przewidziano w warunkach emisji.
Zgodnie z art. 23b ust. 7 ustawy o obligacjach środków gromadzonych na rachunku przeznaczonym do gromadzenia przychodów z przedsięwzięcia oraz świadczeń emitenta należnych obligatariuszom od emitenta obligacji przychodowych w wykonaniu zobowiązań wynikających z tych obligacji nie uwzględnia się przy ustalaniu ograniczeń zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Pojawia się tylko jeden problem. Zgodnie z art. 121 ust. 2 przepisów wprowadzających ustawę o finansach publicznych (dalej „przepisy wprowadzające") art. 243 ustawy o finansach publicznych ma zastosowanie po raz pierwszy do uchwał budżetowych jednostek samorządu terytorialnego na rok 2014. W brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. w art. 23b ust. 7 ustawy o obligacjach ustawodawca odwoływał się do art. 169 ustawy z dnia 20 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Zgodnie natomiast z art. 85 pkt 3 przepisów wprowadzających art. 169 poprzedniej ustawy o finansach publicznych zachowuje moc do dnia 31 grudnia 2013 r. Na niespójność obu regulacji zwrócił uwagę WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z dnia 1 czerwca 2011 r. w sprawie sygn. II SA/Go 240/11 (źródło: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/BD2914391E), który stwierdził cyt., że „otwartą kwestią pozostaje, czy reguły z art. 23b ust. 7 ustawy o obligacjach nie należałoby zastosować również przy obliczaniu progu zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 169 ustawy o finansach publicznych z 2005 r., który będzie obowiązywał do 31 grudnia 2013 r.".