Stowarzyszenie Urzędników Stanu Cywilnego RP interweniuje do resortu finansów w sprawie finansowania zadań zleconych realizowanych w urzędach stanu cywilnego.
W piśmie z 9 sierpnia br. kierowanym do szefowej resortu informuje, że w dalszym ciągu kwota dotacji celowej przekazywana dla gmin przez wojewodów nie pokrywa wszystkich kosztów związanych z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawy o ewidencji ludności.
- Obowiązujący od 1 stycznia 2015r. algorytm obliczania dotacji na zadania z zakresu spraw obywatelskich nie umożliwia gminom otrzymania środków niezbędnych do pełnego sfinansowania zadań, w tym na utrzymanie stanowisk pracy osób realizujących te zadania. Jednostki samorządu terytorialnego otrzymywały od wojewodów środki nieadekwatne do ponoszonych wydatków, dlatego zmuszone były dofinansowywać te zadania środkami własnymi – czytamy w piśmie.
W tej sytuacji Stowarzyszenie oczekuje od Ministerstwa Finansów podjęcia realnych działań w celu zweryfikowania i skorygowania sposobu kalkulowania dotacji na zadania zlecone z zakresu spraw obywatelskich, urealnienia wysokości kosztów 1 roboczogodziny. Jednocześnie prosi o zobowiązanie wojewodów do zapewnienia gminom dotacji celowej w wysokości zapewniającej pokrycie pełnej wysokości kosztów w związku z realizacją tych zadań. Rekomenduje również niezwłoczną waloryzację stawki 1 roboczogodziny na 2018 r., która pozostała na poziomie roku 2017 (24.44zł). Rekomendacja wynika z faktu wzrostu części wynagrodzeniowej dotacji przekazywanych z budżetu państwa, dodatku stażowego do wynagrodzenia czy wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych.
Ogólny problem z niedofinansowaniem zadań zleconych samorządy podnoszą od dawna. Przykład zadań realizowanych przez urzędy stanu cywilnego był m.in. przedstawiany na posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w listopadzie ubiegłego roku (pisaliśmy o tym tutaj).