Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

JESSICA nie taka prosta do pozyskania

JESSICA nie taka prosta do pozyskania fotolia.pl

Tematami drugiego warsztatu na temat wdrażania inicjatywy JESSICA w Polsce, zorganizowanego przez MRR, były Fundusze Rozwoju Obszarów Miejskich i pomoc publiczna w projektach finansowych z inicjatywy.

Dyrektor Departamentu Programów Europejskich w BGK Marek Szczepański przekazał obserwacje Banku z organizacji obsługi Inicjatywy w Wielkopolsce. Dla wnioskodawców z tego regionu BGK ma do dyspozycji fundusz w wysokości 290 mln zł, którym może finansować do 75% kosztów kwalifikowanych projektów. Jak podkreślił dyrektor Szczepański, BGK inwestuje pieniądze, a nie udziela dotacji. Fundusz ma atrakcyjne warunki: przyjmuje wnioski do końca kompletne, udziela karencji w spłacie do 20 lat, możliwe są obniżenia spłat i nie stosuje promes, a umowy warunkowe. Z dotychczasowego doświadczenia BGK wynika, ze w Wielkopolsce przeważają wnioski składane przez inwestorów prywatnych. Przykłady to centrum handlowe, inkubator przedsiębiorczości. powierzchnia biurowa, akademik, hotel, parkingi. Złożono dotychczas dziewięć wniosków, opiewających na sumy od 1 do 220 mln zł. Przy czym Bank zachęca inwestorów do składania projektów o wartości do 50 mln zł, ze względu, iż założeniem samorządu województwa jest wdrożenie ok. 20 projektów. Dyrektor zwrócił uwagę na niewielki zakres oddziaływania projektów. A mówimy przecież o źródle, które ma finansować projekty rewitalizacyjne, tj. dotyczące odnowy społeczno-gospodarczej kryzysowych obszarów miast. Zdaniem dyrektora na miano dobrej praktyki zasługuje – i tu można być zaskoczonym - trzypoziomowa galeria handlowa w Lesznie, o wartości 178 mln zł i pożyczką na 50 mln zł. BGK pracuje nad schematem połączenia mechanizmów PPP i JESSICA.

Wsparcie ze źródła inicjatywy JESSICA jest kwalifikowane jako pomoc publiczna. To generuje szereg nie wyjaśnionych do końca trudności, zarówno dla grantodawcy, jak i dla wnioskodawców. Uczestnicy warsztatu dyskutowali nad szczegółami udzielania finansowania, w tym o zasadzie ustalania tzw. godziwej stopy zwrotu, jako punktu wyjściowego do ustalania wartości pomocy publicznej w projekcie. MRR przygotowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy na rewitalizację obszarów miejskich w ramach RPO, które ma zastąpić dotychczas obowiązujące. Tu padł postulat, by pieniądze z JESSICA mogły finansować także inne niż rewitalizacyjne projekty, jak to jest obecnie w województwie pomorskim, a co uniemożliwi nowe rozporządzenie. Niestety ministerstwo nie zgodziło się na tę możliwość. Natomiast nie będzie prawdopodobnie przeciwwskazań, by łączyć finansowanie z innych funduszy europejskich z finansowaniem z JESSICA.

JESSICA to skrót od angielskiej nazwy Joint European Suport for Sustainable Investment in City Areas - Wspólne Europejskie Wsparcie Na Rzecz Trwałych Inwestycji w Obszarach Miejskich. Inicjatywa jest instrumentem finansowym opracowanym przez Komisję Europejską, Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) oraz Bank Rozwoju Rady Europy (CEB). Założeniem tego instrumentu jest umożliwienie wykorzystania części środków unijnych z funduszy strukturalnych w postaci pożyczek, gwarancji i wkładów kapitałowych w projekty dotyczące trwałego rozwoju obszarów miejskich i przyczyniające się do ich wzrostu i atrakcyjności. Celem Inicjatywy JESSICA jest wsparcie rozwoju obszarów miejskich oraz ich rewitalizacja w aspekcie ekonomicznym i społecznym. Mechanizm finansowy JESSICA zakłada dofinansowywanie przez fundusze powiernicze w województwach funduszy rozwoju obszarów miejskich tworzonych przez poszczególne miasta (z pieniędzy własnych oraz innych partnerów publicznych i prywatnych).

Był to drugi z trzech zaplanowanych przez Departament Koordynacji Wdrażania Programów Regionalnych MRR warsztatów na temat wdrażania inicjatywy JESSICA w Polsce.

Czw., 14 Lp. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża