Jak wynika z dotychczasowego stosowania ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej, jednoznaczne określenie co jest informacją publiczną nie jest proste. Pozornie brzmienie art. 1 ustawy jest jasne: każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie, jednak wątpliwości pojawiają się przy próbie zakwalifikowania konkretnych danych jako informacji publicznej. Wydaje się bowiem, że każda informacja która miała kiedykolwiek najmniejsza nawet styczność z tzw. „sprawą publiczną” podlega udostępnieniu.
W ustawie brakuje definicji legalnej, precyzującej rozumienie „sprawy publicznej”. Warto jednak wskazać, żepodczas prac nad ustawą pojęcie "sprawa publiczna" było rozwijane jako "każde działanie władzy publicznej w zakresie zadań stawianych państwu dotyczących lub służących ogółowi albo mających na celu zadysponowanie majątkiem publicznym. Desygnatem jest więc tu publicznoprawny charakter działalności danego podmiotu". (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r. II SA/Wa 1313/15). Zaprezentowane powyżej orzeczenie wpływa zawężająco w zakresie podmiotowym na ww. definicję. Otóż wydawałoby się, że w zamyśle ustawodawcy „sprawa publiczna” miała dotyczyć wyłącznie działań władzy publicznej.
Czy określenie „informacja publiczna” odnosi się jedynie do informacji o działaniu władzy publicznej?
Praktyka i orzecznictwo szybko zweryfikowały i zmieniły zbyt ograniczone pojmowanie ww. pojęcia . W orzecznictwie NSA wskazano, że definicja z ustawy o dostępie do informacji publicznej obejmuje każdą wiadomość wytworzoną przez szeroko rozumiane władze publiczne i osoby pełniące funkcje publiczne lub odnoszącą się do władz publicznych, a także wytworzoną lub odnoszącą się do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem publicznym. (wyrok NSA z dnia 4 lutego 2016 roku, sygn. akt: I OSK 2223/14).
Zgodnie z orzeczeniem WSA w Gdańsku z dnia 27 stycznia 2016 roku (sygn. akt: II SA/Gd 563/15)informację publiczną stanowi treść wszelkiego rodzaju dokumentów odnoszących się do organu władzy publicznej lub podmiotu niebędącego organem administracji publicznej, związanych z nimi bądź w jakimkolwiek sposób dotyczących ich. Są nią zarówno treści dokumentów bezpośrednio przez nie wytworzonych, jak i te, których używają przy realizacji przewidzianych prawem zadań (także te, które tylko w części ich dotyczą), nawet gdy nie pochodzą wprost od nich.
Pojęcie informacji publicznej w rozumieniu art. 1 ust.1 i art. 6 ust. 1 u.d.i.p., odnosi się do wszelkich spraw publicznych, również wówczas, gdy informacja nie została wytworzona przez podmioty publiczne, a jedynie się do nich odnosi.(wyrok z dnia 1 października 2015 r., sygn. akt: II SA/Bk 395/15).
Oznacza to, że o zaliczeniu informacji do kategorii informacji publicznej nie decyduje kryterium podmiotowe (rozumiane jako określenie podmiotu, od którego pochodzi informacja), a zakres zagadnień, jakich dotyczą informacje.