Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Powody wyłączenia ze sprawy powiatowego inspektora nadzoru budowlanego

Powody wyłączenia ze sprawy powiatowego inspektora nadzoru budowlanego fotolia.pl

Artykuł 86 ust. 1 i 2 ustawy – Prawo budowlane stanowi, iż powiatowy inspektor nadzoru budowlanego jest powoływany i odwoływany przez starostę. Już z tego faktu należy wyprowadzić wniosek, iż powstaje tu swoisty stosunek nadrzędności służbowej, który uniemożliwia temu inspektorowi jako osobie pełniącej funkcje organu branie udziału w postępowaniu w którym stroną jest starosta (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2009 r., II OSK 554/08).

W powołanej sprawie Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Zaskarżoną decyzją Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego którą nakazano uczestnikom rozbiórkę zadaszenia nad częścią podwórka. Jak ustalił Sąd I instancji jednym z uczestników był starosta. Natomiast zgodnie z art. 24 § 1 pkt 7 k.p.a. pracownik organu administracji publicznej podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu w sprawie w której jedną ze stron jest osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej. W wyroku podkreślono, iż urzędnik pełniący służbę państwową występuje zawsze w podwójnej roli: jako pracownik oraz jako uczestnik administracyjnoprawnego stosunku podporządkowania. Skargę na wyrok WSA złożył Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, jednak NSA uznał ją za niezasadną.

Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny niezależnie od powyższego ów stosunek podległości służbowej Inspektora w stosunku do Starosty wynika expresis verbis z treści art. 35 ust. 2 i 3 ustawy o samorządzie powiatowym. Starosta jest bowiem nie tylko kierownikiem starostwa powiatowego, ale i zwierzchnikiem służbowym kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.

Podległość ta wynika także z art. 2 pkt 5 ustawy o administracji rządowej w województwie. Otóż tenże przepis stanowi, że pod zwierzchnictwem Starosty działają kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach. Takie zadania wykonują m.in. Powiatowi Inspektorzy Nadzoru Budowlanego, zaś owo zwierzchnictwo jest niczym innym jak nadrzędnością służbową do której odnosi się art. 24 § 1 pkt 7 k.p.a.

Konkludując NSA przyznał, że skarga nie zasługuje na uwzględnienie, albowiem w postępowaniu przed organami doszło do naruszenia powołanego już powyżej art. 24 § 1 pkt 7 k.p.a.

Źródło: CBOSA

Pt., 5 Sp. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka