Komisja rewizyjna nie jest organem związku międzygminnego a zgromadzenie związku nie może dokonywać powołania i odwołania skarbnika związku bez udziału organu wykonawczego tegoż związku.
Powyższe rozstrzygnięcie nadzorcze zapadło na kanwie następującego stanu faktycznego.
Zgromadzenie związku międzygminego podjęło uchwałę w sprawie przyjęcia projektu nowego statutu związku komunalnego która wpłynęła do organu nadzoru.
Przeprowadzona kontrola legalności wykazała, iż uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa, wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia jej nieważności.
Zgromadzenie związku międzygminnego mocą przedmiotowej uchwały przyjęło projekt nowego statutu.
W § 8 ust. 3 badanego Statutu Zgromadzenie określiło, iż "organem Związku jest: Komisja Rewizyjna".
W toku badania legalności przedmiotowej uchwały organ nadzoru stwierdził, iż powyższa regulacja została dokonana w sposób sprzeczny z normą wynikającą z art. 18a, art. 69 ust. 1, art. 73 ust. 1 w związku z art. 69 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.
Zgodnie z wyżej wymienionym art. 69 ust. 3 do zgromadzenia związku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rady gminy, natomiast z brzmienia art. 18a ustawy o samorządzie gminnym wynika, iż rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gmin; w tym celu powołuje komisję rewizyjną. Ponadto, należy zaznaczyć, iż ustawa o samorządzie gminnym w sposób szczegółowy reguluje kwestię organów związków międzygminnych, gdzie stwierdza, iż organem stanowiącym i kontrolnych związku jest zgromadzenie związku (art. 69 ust. 1), natomiast organem wykonawczym związku jest zarząd (art. 73 ust. 1).
W związku z powyższym zgromadzenie związku ustalając brzmienie § 8 ust. 3 Statutu w sposób istotny naruszyło wyżej wymienione przepisy, określając Komisję Rewizyjną organem związku.
W § 11 Statutu Zgromadzenie uregulowało kwestię właściwości zgromadzenia związku. W pkt 5 tegoż paragrafu postanowiono, iż "do właściwości zgromadzenia związku należy w szczególności powoływanie i odwoływania Skarbnika (Głównego Księgowego) Związku".
Powyższa regulacja w ocenie organu nadzoru stoi w sprzeczności z normą wynikającą z art. 18 ust. 2 pkt 3 cytowanej ustawy. Zgodnie bowiem z wymienionym przepisem do wyłącznej właściwości rady gminy (zgromadzenia związku) należy powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu - na wniosek wójta (zarządu związku). Z powyższego przepisu wynika, iż zgromadzenie związku nie może dokonywać powołania i odwołania skarbnika związku bez udziału organu wykonawczego tegoż związku, który w powoływaniu i odwoływaniu skarbnika związku bierze czynny udział poprzez przedstawienie w powyższej sprawie wniosku.
Źródło: Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego z dnia 4 lutego 2009 r. NK.II.AŁ.0911-18/09