Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jakie czynności decydują o uznaniu informacji za przetworzoną?

Jakie czynności decydują o uznaniu informacji za przetworzoną? fotolia.pl

Informacja przetworzona jest jakościowo nową informacją, jej przetworzenie w sensie fizycznym musi się wiązać nie tyle z nakładem pracy i to nawet w znacznym zakresie czasowym, lecz przede wszystkim z formą tego przetworzenia – takie stanowisko przedstawił wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku o sygn. akt: II SAB/Ol 31/15.

Skarżąca pismem z dnia 30 stycznia 2015 roku zwróciła się do Burmistrza o udzielenie jej informacji publicznej poprzez przesłanie jej wykazu osób, którym umorzono podatki od nieruchomości i środków transportowych w 2014 roku. Po trzech tygodniach otrzymała pismo, z którego wynika, że żądana informacja jest informacją przetworzoną, a ponadto zostanie ona upubliczniona w biuletynie informacji publicznej do dnia 31 maja 2015 roku.

Z uwagi na brak udostępnienia żądanych danych, Skarżąca wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargę na bezczynność Burmistrza. Burmistrz wniósł o oddalenie skargi.

Rozstrzygnięcie Sądu

WSA w Olsztynie wskazał, że żądanie skarżącej dotyczyło udzielenia informacji publicznej, gdyż zwolnienia z podatków są formą dysponowania majątkiem jednostki samorządu terytorialnego. Ta okoliczność nie była kwestionowana przez strony postępowania.

Sąd uznał natomiast, że nie było żadnych uzasadnionych podstaw do przyjęcia, że żądanie skarżącej jest wnioskiem o udzielenie informacji przetworzonej. Zgodnie  z utrwalonym stanowiskiem judykatury i doktryny za takie informacje uznać należy określony zbiór (sumę) informacji prostych, których przetworzenie wymaga dokonania koniecznych analiz, obliczeń, wyciągów, zestawień statystycznych, środków finansowych i osobowych. O informacji przetworzonej możemy mówić, jeśli wykażemy, że wymaga dodatkowego nakładu pracy ze względu choćby na specyfikę gromadzenia i przechowywania dokumentów, ich obszerność, szczególne zasady prowadzenia biurowości. Natomiast takie czynności organu jak selekcja dokumentów, w tym poszczególnych decyzji, ich analiza pod względem treści czy anonimizacja danych chronionych, są zwykłymi zabiegami związanymi z rozpatrywaniem wniosku o udzielenie informacji publicznej i nie noszą cech przetwarzania tej informacji.

Źródło: NSA

Czw., 17 Gr. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka