Konwent Powiatów Województwa Zachodniopomorskiego protestuje przeciwko nowej interpretacji resortu infrastruktury dotyczącej zasad podziału środków z RPO WZ na drogi lokalne.
Wyrazem tego jest stanowisko z 7 wrześnie br.
- Wcześniejsze uzgodnienia określały jednoznacznie kryteria, którymi kierowaliśmy się opracowując przedstawiony przez Konwent Powiatów WZ Plan Inwestycyjny. Zaakceptowane zostały wówczas projekty, które będą mogły otrzymać dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020 – mówi Krzysztof Lis, Przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Zachodniopomorskiego, starosta szczecinecki.
Były to następujące założenia:
- każdy powiat przedstawi projekt modernizacji jednej drogi powiatowej,
- zaproponowana do modernizacji lub przebudowy droga powiatowa będzie rozwiązywać istotne problemy komunikacyjne powiatu, głównie w zakresie dostępności komunikacyjnej do obszarów, które mają szansę na rozwój gospodarczy i tworzenie miejsc pracy w danym powiecie,
- wyznaczone drogi lub ich odcinki pozwolą na połączenie miedzy sobą dróg wyższych kategorii wojewódzkich i krajowych, pozwalając omijać większe miasta regionu, wyznaczone do przebudowy drogi lub ich odcinki będą tworzyć sieć alternatywnych połączeń dla dróg krajowych i wojewódzkich, będą drogami obwodowymi w przypadku, kiedy na drodze wyższej kategorii zdarzy się wypadek lub będą stanowić trasy turystyczne, odciążające drogi krajowe, najbardziej obciążone w województwie zachodniopomorskim w sezonie turystycznym drogi ekspresowe i krajowe.
- Biorąc pod uwagę fakt znacznego i zauważalnego niedofinansowania dróg powiatowych, stoimy na stanowisku, że należy trzymać się uzgodnionych wcześniej warunków kwalifikujących dane projekty inwestycyjne – uważają starostowie. Główny cel Działania 5.4 RPO na lata 2014-2020 uznano zwiększenie dostępności drogowej do regionalnych ośrodków wzrostu i obszarów wykluczonych. Tymczasem obecne interpretacje w ocenie Konwentu zdają się kompletnie zaprzeczać nie tylko samemu celowi, ale i idei rozwoju obszarów wskazanych przez Konwent Powiatów WZ.
- Nie do przyjęcia jest naszym zdaniem twierdzenie, iż inwestycje w drogi lokalne ze środków EFRR są możliwe jedynie wówczas, gdy zapewnią one bezpośrednie połączenie s siecią TEN-T, przejściami granicznymi, portami lotniczymi, morskimi i towarowymi lub platformami logistycznymi – czytamy w stanowisku. Trudno będzie wskazać w województwie drogi, które mogłyby zostać dofinansowane w ramach nowej perspektywy finansowej.
Dlatego Konwent wnosi o zintensyfikowane prac związanych z ustaleniem ostatecznej interpretacji przepisów oraz o odrzucenie w całości stanowiska reprezentowanego przez ministerstwo infrastruktury.