Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zasady dobrej pracy – jak wprowadzać dobre rządzenie w urzędzie?

Zasady dobrej pracy – jak wprowadzać dobre rządzenie w urzędzie? fotolia.pl

Dobre rządzenie to sprawowanie władzy publicznej w ramach wzajemnych relacji rządu, administracji i społeczeństwa, cechujące się otwartością, partnerstwem, rozliczalnością, skutecznością, efektywnością i spójnością.

Aby wprowadzić w urzędzie model good governance pomocne może być kilka zasad, które dotyczą pracowników.

Zasada uczenia się

Pracownik powinien być otwarty na stały i konsekwentny proces uczenia się przez całe zawodowe życie. Powinien umieć zorganizować swój własny proces uczenia się, łącznie z elementami zarządzania czasem i informacją w tym procesie. Kompetencja ta zawiera wiedzę dotyczącą swoich potrzeb w zakresie uczenia się, preferowanego sposobu nabywania wiedzy, słabych i mocnych stron, identyfikowania dostępnych szans rozwoju i umiejętność pokonywania przeszkód w efektywnym poszerzaniu wiedzy. Ważna również jest umiejętność budowania na zdobytym do tej pory doświadczeniu, aby móc skutecznie stosować nabywaną wiedzę i umiejętności w różnych kontekstach. Dzięki temu Pracownik ma szansę nie tylko szybko uzupełnić potencjalne braki, przyswoić sobie wiedzę niezbędną do pracy na danym stanowisku, wykorzystać nabyte umiejętności w praktyce, ale także wytyczyć własną ścieżkę kariery.

Zasada rozwijania kontaktów interpersonalnych, międzykulturowych i społecznych

Pracownik powinien posiadać i rozwijać kompetencje, które pozwalają na aktywne uczestnictwo w życiu społecznym i zawodowym. Wiąże się z tym znajomość reguł zachowania w różnych środowiskach i społeczeństwach oraz zdolność porozumiewania się i rozumienia czasem bardzo odmiennych punktów widzenia przedstawicieli różnorodnych grup społecznych. Dla osób pracujących w środowisku dywersyfikacji społecznej liczyć będzie się także umiejętność rozwiązywania konfliktów i negocjacji. Dużą rolę odgrywa tu empatyczna postawa oraz tworzenie klimatu wzajemnego zaufania w danym otoczeniu. Ten zbiór kompetencji pozwala Pracownikowi stać się wartościowym członkiem zespołu realizującego zadania o charakterze regionalnym.

Zasada aktywności obywatelskiej

Pracownik powinien się aktywnie realizować w otoczeniu obywatelskim, co wiąże się ze znajomością pojęć oraz struktur społecznych i politycznych, zaangażowaniem w życie publiczne, aktywnym uczestnictwem w działaniach społeczności lokalnych oraz w demokratycznym podejmowaniu decyzji na różnych szczeblach (głównie poprzez uczestnictwo w wyborach). Ma to za zadanie pobudzić poczucie przynależności do swojej społeczności: mieszkańców gminy/miasta, regionu, kraju, Europy tj. danej części świata. Taka postawa wymusza podejmowanie aktywnych działań, co z pewnością odbije się pozytywnie na osiągnięciach zawodowych w miejscu pracy.

Zasada przedsiębiorczości

Pracownik powinien charakteryzować się pomysłami na działanie. Jest to bardzo szeroki obszar obejmujący m.in. kreatywność, innowacyjność, umiejętność podejmowania skalkulowanego ryzyka, wyznaczania celów, planowania i realizacji swoich planów, zarządzania projektami. Cechy te stanowią niezbędną bazę do nabywania kompetencji związanych już z konkretnymi przedsięwzięciami. Pozwala Pracownikom uzyskać świadomość kontekstu ich pracy i zdolność wykorzystywania nadarzających się okazji. Postawa przedsiębiorcza to przede wszystkim aktywność, niezależność, motywacja
i determinacja w osiąganiu swoich celów.

Zasada ekspresji kulturalnej

Pracownik powinien opanować sztukę twórczego wyrażania swoich opinii, idei, doświadczeń i uczuć. Obejmuje ona znajomość zagadnień i umiejętność korzystania z różnych środków wyrazu (dyskusja, prezentacja) jak również zdolność odniesienia własnych punktów widzenia do opinii innych. Tego typu umiejętności poszerzają horyzonty i pozwalają wykorzystać potencjał osobisty na gruncie zawodowym.

Zasada komunikatywności

Pracownik powinien obok kreowania własnych opinii, posiadać umiejętność rozumienia innych osób oraz wymiany poglądów, myśli, faktów w formie zarówno ustnej, jak i pisemnej w języku ojczystym jak i przynajmniej jednym obcym. W przypadku porozumiewania się w języku obcym mamy również do czynienia z aspektami różnic kulturowych, które powodować mogą błędną interpretację wyrażanych idei. Dlatego należy uzupełniać wiedzę na temat aspektów kulturowych krajów, głównie w granicach UE. Porozumiewanie się jest podstawą pracy, dobra komunikacja usprawnia działalność i sprawia, że łatwiej realizuje się postawione cele.

Zasada rozwijania kompetencji arytmetycznych

Pracownik powinien posiadać umiejętność posługiwania się podstawowymi operacjami matematycznymi, takimi jak: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie oraz obliczanie proporcji. Dużą rolę przywiązuje się tutaj do logicznego i przestrzennego myślenia oraz wyrażania swoich idei z zastosowaniem wzorów, modeli, tabel czy wykresów. Kompetencja ta charakterystyczna dla środowisk biznesowych, gdzie operowanie odpowiednimi danymi, przedstawionymi w określonej formie jest na porządku dziennym rozwija się obecnie dynamicznie - w ramach wprowadzanych modeli zarządzania – także w sektorze administracji publicznej.

Zasada rozwijania podstawowych kompetencji naukowo-technicznych

Posiadanie przez pracowników kompetencji naukowo-technicznych w wymiarze podstawowym pozwoli na wykorzystanie istniejącej wiedzy i metodologii w sytuacjach zawodowych, wyciąganie logicznych, opartych na dowodach wniosków. Liczy się przede wszystkim umiejętność zastosowania odpowiedniej metodologii w zależności od konkretnych potrzeb oraz rozumienie wpływu podejmowanych działań na otoczenie.

Zasada rozwijania kompetencji informatycznych

Pracownicy powinni stanowić awangardę społeczeństwa informacyjnego, skutecznie posługiwać się technologiami informatycznymi i wiedzą informatyczną w różnych aspektach (praca, komunikacja). Korzystanie z komputera i Internetu podczas zbierania, analizowania, edytowania, prezentowania oraz wymiany informacji, nawiązywanie kontaktów, budowanie swojej sieci relacji z otoczeniem to podstawowe warunki funkcjonowania w złożonym świecie współczesnej informatyki. Praca w administracji nierozłącznie wiąże się już od kilkunastu lat z wykorzystaniem komputera i Internetu. Od Pracowników oczekiwać należy dzisiaj sprawnego poruszania się na tym polu.

Źródło: Maciej Kilijański, Benchmarking dobrych praktyk w zakresie obsługi klienta i podnoszenia jakości obsługi w urzędzie samorządowym, materiały z realizacji projektu Przede wszystkim jakość prowadzonego pprzez ZPP i współfinansowanego w ramach EFS

Niedz., 26 Lp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna