Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Szkolenia z zakresu polityki równości zakończone

Szkolenia z zakresu polityki równości zakończone fotolia.pl

„Pielęgniarze i traktorzystki”, „Płeć i gender”, „Prawdziwy mężczyzna - prawdziwa kobieta” to tytuły ćwiczeń, które między innymi wykonywali uczestniczy zakończonego właśnie cyklu szkoleń z zakresu polityki równych szans kobiet i mężczyzn w ramach projektu „Innowacyjna i sprawna administracja źródłem sukcesu w gospodarce opartej na wiedzy”.

Zagadnienia w realizowanych warsztatach obejmowały m.in. uwarunkowania prawne i zasady polityki równych szans kobiet i mężczyzn, strategiczne cele na rzecz równości płci, przejawy dyskryminacji i inne bariery równości płci oraz korzyści ekonomiczne wprowadzenia polityki równych szans.

Celem tych zajęć było zwiększenie świadomości na temat stereotypów oraz mechanizmów stereotypizacji i ich konsekwencji dotyczących kobiet i mężczyzn, szczególnie w miejscu pracy, na rynku pracy, ale także w społeczeństwie. Uczestnicy poznawali różnicę pomiędzy płcią biologiczną, a płcią społecznokulturową (gender) rozumianą, jako konstrukcja społeczna i normy zachowania. Stworzone tradycyjne obrazy „prawdziwego mężczyzny” i „prawdziwej kobiety” wydają się zabawne i niegroźne. I na ogół tak bywa. Jednak czasem stają się niebezpieczne i przekładają się na akty przemocy lub dyskryminacji. Przykładem może być funkcjonujące powiedzonko, „kiedy kobieta mówi nie, to znaczy tak”, które bywa nieraz usprawiedliwieniem dla użycia siły, czy gwałtu.

Polska, wstępując do Unii Europejskiej, zobowiązana była do pełnego włączenia do swojego wewnętrznego systemu prawnego wszystkich przepisów prawa wspólnotowego, w tym licznych instrumentów prawnych, które regulują zasadę równego traktowania kobiet i mężczyzn oraz zakaz dyskryminacji. Unia Europejska uznaje bowiem zasadę niedyskryminacji i równości płci za jeden z filarów prawidłowego funkcjonowania społeczeństw w zjednoczonej Europie. Początkowo chodziło tylko o nieuczciwą konkurencję w polityce płacowej i dlatego wpisano do prawa wspólnotowego zasadę równego wynagradzania kobiet i mężczyzn. Jednak z biegiem czasu podejście do kwestii równości zmieniało się. Dziś obejmuje nie tylko kwestie jednakowego traktowania zatrudnionych kobiet i mężczyzn, ale także niedyskryminowanie nikogo we wszystkich ważnych obszarach życia – zabezpieczenia społecznego, dostępu do dóbr i usług, ochrony zdrowia i edukacji – bez względu na płeć, wiek, religię, orientację seksualną, niepełnosprawność, rasę czy pochodzenie etniczne.

Podczas realizacji projekty „Innowacyjna i sprawna administracja źródłem sukcesu w gospodarce opartej na wiedzy” przeszkolono pracowników 12 JST, którzy nie tylko podnieśli swoją wiedzę na temat polityki równości płci, ale także rozpoczynają jej stosowanie w swoich urzędach, z wykorzystaniem narzędzi, które otrzymali w ramach projektu. Jednym z nich jest test służący do analizy budżetu z punktu widzenia jego „wrażliwości na płeć”. W takim budżecie możliwe są m.in. identyfikacja wszystkich form dochodów i wydatków publicznych z perspektywy płci oraz ich skutków dla pozycji kobiet w porównaniu do pozycji mężczyzn w społeczeństwie, a także zapewnienie równouprawnienie mężczyzn i kobiet w zakresie podziału zasobów. „Budżet wrażliwy na płeć” ma służyć zmniejszaniu różnic w szansach, jakie posiadają obywatele, bez względu na płeć. Nie od dziś bowiem wiadomo, że kobiety świadczą usługi „nierynkowe”, takie jak opieka nad dziećmi czy nad osobami starszymi w rodzinie, a wartość pracy domowej powiększa dochód narodowy brutto o około 23% i jest porównywalna z wielkością przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej!

Szkolenia z zakresu polityki równych szans kobiet i mężczyzn odbywały się w ramach projektu realizowanego przez Związek Powiatów Polskich i Akademię Finansów i Biznesu Vistula pn. „Innowacyjna i sprawna administracja źródłem sukcesu w gospodarce opartej na wiedzy”, finansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Priorytetu V. Dobre rządzenie Działania 5.2. Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Poddziałania 5.2.1 Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Czw., 26 Mrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka