Sześć lat obowiązywania ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o partnerstwie publiczno-prywatnym zaowocowało jak do tej pory jedynie 48 przedsięwzięciami realizowanymi w tytułowej formie. Skłoniło to Ministra Gospodarki do zaproponowania zmian w przywołanej ustawie.
Zmiany mają polegać na:
· wprowadzeniu ułatwień w zawieraniu z wybranym wykonawcą umowy na okres dłuższy niż 4 lata – polegających na zniesieniu obowiązku przekazywania Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych zawiadomienia wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia na okres dłuższy niż 4 lata;
· zniesieniu dolnego limitu wysokości zabezpieczenia (limit ten wynosi obecnie 2% ceny całkowitej albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy;
· wprowadzeniu regulacji stanowiącej, że wydatki jednostek samorządu terytorialnego ponoszone na podstawie umowy PPP w części, w jakiej przeznaczone są na finansowanie wytworzenia, nabycia lub ulepszenia środków trwałych, nabycia wartości niematerialnych i prawnych lub współudział w kosztach wytworzenia środków trwałych są wydatkami majątkowymi.
Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym został skierowany do zaopiniowania przez Zespoły: ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska oraz ds. Systemu Finansów Publicznych.